– Konsekvensen av att färjan inte går är ju att markägarnas skogsavverkningar inte kan göras på de optimala tiderna och transportkostnaderna blir dyrare, säger Erik Alne, som arbetar som förvaltare på Södra Skogsägarna, och som arbetar med skog på båda sidor Bråviken.
Beroende av färjan
Många är beroende av färjan. Lantbrukare som har jord och djur på båda sidor Bråviken, livsmedelshandlaren i Östra Husby, de som pendlar för sina arbeten och även caféägaren vid Säter, och så alla turister som trafikerar sträckan.
Skogsbolaget är beroende av färjan eftersom de behöver kunna transportera sina maskiner över Bråviken, för när färjan inte går är alternativet att köra runt hela viken.
– Nu håller vi oss på Vikobolandet eftersom det var här maskinerna var när färjan slutade gå, säger Erik Alne.
Dryga tre veckor utan färja
På torsdagen kom färjetrafiken igång igen, men under 2020 har färjan varit inställd vid fyra tillfällen hittills på grund av maskinfel. Sammantaget har den stått still i 22 dagar. Året innan var färjan inställd vid tre tillfällen under en sammanlagd period av 28 dagar.
– Den bakomliggande orsaken som vi kommit fram till är att vi haft problem med propellerenheterna och det har vi haft under lång tid, säger Claes Tyrén, på Färjerederiet, som lyder under Trafikverket.
Samma återkommande problem
Problemet under hela året har varit propellrarna, men att få det ordentligt gjort innebär en stor reparation enligt Claes Tyrén, och det är först nu som de ska försöka göra det fullständigt på hemmafärjan Fredrika.
– Vi har gjort en försiktig uppskattning att vi ska försöka ha den i trafik till mitten av augusti, men det är en högst preliminär prognos, säger Claes Tyrén.
Oavsett om prognosen är preliminär eller inte, så borde reparationerna på Frederika vara klara till 10 augusti, för det är så länge som ersättningsfärjan Freja finns på plats i Bråviken. Efter det ska den tillbaka till Ekerö utanför Stockholm.