Innan den stora entrén öppnar har Staffan Sörensen och hans kollegor massor att kontrollera, för att attraktionen överhuvudtaget ska få öppna för dagen.
– Ja, om vi ska köra båda tågen tar det en bra stund att gå igenom allt. Dessutom så brukar vi putsa upp tåget så det ser skapligt ut, säger driftledare Staffan Sörensen.
Det blir en hel del slitage. Och för att få släppa på passagerare krävs det att bromsar, säkerhetsbälten, nödstopp, byglar och mycket annat har kontrollerats först.
– Vi har ju checklistor som vi går efter. Det finns en daglig service, vecko-, månads-, kvartals- och helårsservice, som vi måste göra, säger han.
Provkör varje morgon
Varje morgon teståker Staffan banan. Efter 200 gånger slutade han att räkna, men tror att det i dag ligger runt 400 gånger.
Är det lika spännande varje gång?
– Nej, det vill jag inte påstå. Det är inte riktigt samma sug längre som under de första gångerna, säger han.
Vad är det du kontrollerar?
– Man sitter och försöker lyssna och känna av banan, hur det känns när man åker. Den känslan får man ju genom att åka många gånger och lära sig höra vad som är normalt och inte normalt, vad gäller ljud och så där, säger Staffan Sörensen.