Potatisen – en del av succén

Uppdaterad
Publicerad

Mjölby växer kraftigt och marknadsföringen har handlat mycket om potatisar.

I år fyller Mjölby stad 100 år och det kan man fira med strålande befolkningsstatistik. Mjölby var förra året den kommun i Östergötland som procentuellt växte kraftigast. Eva Rådander har jobbat som kommunens marknadschef de senaste 20 åren och berättar att sedan man byggde en potatisrondell utanför centralorten aktivt har arbetat för att lansera Mjölby som en potatisbygd.

– När vi är på mässor så brukar vi ge besökare en påse med potatisar, potatisskalare och annat, då brukar de bli glada och komma ihåg det, det verkar vara ett ovanligt sätt att marknadsföra sig på.

Framtidshopp i gränslandet

Lockar med lyxigt villaliv

Tillsammans med banker, byggföretag och andra har man gått samman för att marknadsföra kommunen med radio- och tv-reklam. I första hand har det handlat om att locka pendlande Linköpingsbor till kommunen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Framtidshopp i gränslandet

Mer i ämnet