För första gången på flera år har antalet ärenden till Patientnämnden minskat, den förvaltning dit patienter vänder sig för att få hjälp med klagomål på vården.
Skåne följer den nationella trenden och fick ta emot åtta procent färre klagomål år 2018 jämfört med år 2017. Motsvarande minskning syns även i statistiken från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) – där de mest allvarliga fallen utreds (se faktaruta).
”Patienter vill bli lyssnade på”
Klagomålen handlar om allt från personalens bemötande till de diagnoser som läkarna ställer.
– Patienterna vill bli lyssnade på, bli tagna på allvar och veta hur behandlingen går till, säger Anne-Marie Scholander, förvaltningschef för patientnämnden Skåne.
En förklaring till minskningen nationellt är den nya patientsäkerhetslag som infördes i början av år 2018. Enligt den ska missnöjda patienter vända sig till sin vårdgivare direkt istället för att kontakta IVO.
Stor kampanj 2017
Vårdgivaren har då fyra veckor på sig att ge patienterna eller de anhöriga ett svar. Lokalt i Skåne finns det också en annan förklaring.
– Vi hade en ganska stor kampanj år 2017 där vi informerade på Pågatåg och regionbussar om att vi finns. När den kampanjen var över har vi märkt att det gått ner, säger Anne-Marie Scholander.
De kategorier i Skåne där klagomålen har minskat mest är inom bemötande, tillgänglighet och behandling.