Baltiska utställningen milstolpe för kvinnokampen

Uppdaterad
Publicerad

Kvinnorna krävde och fick ett eget hus.

Vid Baltiska utställningens kungliga öppnande 1914 hade Norge redan infört kvinnlig rösträtt och året efter följde Danmark.

Men de svenska kvinnorna fick vänta med att få rösta fram till 1921.

Baltiska utställningen

Paviljongen gav uppmärksamhet

När kvinnorörelsen krävde ett eget hus på utställningen så kämpade man sig till det. Och i den enorma konstutställningen fick kvinnliga konstnärer plötsligt namn och uppmärksamhet.

Pensionerade museichefen och arkeologen Sven Rosborn berättar entusiastiskt om kvinnornas första ”kvinnor kan”-utställning.

– Det gick snabbt att bygga den och det gjordes under kampanjdevisen ”en kvinna en krona”.

Cecilia Widenheim är museichef på Malmö Konstmuseum och menar på att detta skedde i en brytningstid.

– Kvinnan blev intressant både som arbetskraft och konsument, säger hon.

Olika feminismer redan då

Kvinnornas hus blev en kopia av Årsta Slott, där kvinnorörelsens främsta pionjär, Fredrika Bremer huserade. Cecilia Widenheim menar att kvinnorna från de olika klasserna hade olika sätt att föra kampen.

– Man kan tala om olika ”feminismer”. Men det finns också klara paralleller till i dag om i vilken ordning man ska ta det, klass eller kön?

Arkitekten och författarinnan Madeleine Brandin berättar att kvinnor från hela Norden strömmade till och hon menar att det var naturligt att kvinnorna från de övriga skikten ledde kampen.

– De var ju vana att kunna prata, säger hon.

Kvinnor smögs sig in i huvudpaviljongen

Den huvudsakliga, enorma konsthallen på utställningen, som rymde 3500 verk var den största konstutställningen någonsin i Norden.

Där fanns alla stora målande män representerade men nu smög sig även några kvinnor in. Konstmuseets intendent Marika Reuterswärd säger att det var många kvinnor som profilerade sig här.

– Bland andra Tora Vega Holmström, Sigrid Hjertén och Anna Boberg, nämner hon.

Men de togs inte alltid på allvar och avbildade kvinnor förblir anonyma till skillnad mot männen. Cecilia Widenheim pekar på en tavla av Alexander Golovin med en kvinna som stirrar på oss förebrående och med stor självsäkerhet.

– Det är så typiskt att hon inte har något namn till skillnad mot alla avbildade män, tavlan heter bara ”Strumpstickande dam”, säger hon.

En utställning om skånska Tora Vega Homström öppnar på Moderna Museet i Malmö 6 juni

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Baltiska utställningen

Mer i ämnet