Inte bara passagerarna har ledsnat på inställda och försenade tåg på Österlenbanan.
Som av en händelse har kommunpolitikerna i både Tomelilla och Simrishamn, oberoende av varandra, valt att uppvakta Trafikverket med krav på åtgärder.
I bakgrunden finns den senaste tiden många inställda avgångar av väderskäl. Risken för nedfallande träd anses ofta, enligt Skånetrafiken, alltför hög när vinden friskar i. Det gäller särskilt etappen Ystad-Simrishamn, som ännu inte blivit trädsäkrad av Trafikverket.
– Det känns inte seriöst att man år 2022 ska behöva ställa in tåg för att det blåser, säger oppositionsrådet Sara Anheden (S) i Tomelilla kommun.
”Borde ha trädsäkrats för längesen”
Hon får medhåll över såväl kommun- som partigränsen.
– Jag förstår att man inte vill chansa och få ett träd över tåget, men detta går ju att göra något åt. ”Vår” tågsträcka borde ha trädsäkrats för länge sen, precis som man gjort på etappen Malmö-Ystad, säger kommunalrådet Jeanette Ovesson (M) i Simrishamn.
Österlen inte prioriterat
Fredrik Lundin, nationellt ansvarig för Trafikverkets trädsäkringsprojekt, ger dem dock inte mycket hopp.
– Vi har ju en prioritering, dels utifrån antalet ”trädorsakade fel”, dels utifrån hur mycket trafik som går på en viss sträcka. Utifrån den matematiken hamnar Ystad-Simrishamn ganska långt fram, det kan dröja en 10-15 år kanske, säger Fredrik Lundin till SVT.
Oppositionsrådet Sara Anheden (S) i Tomelilla ”är inte förvånad” när SVT ringer upp igen.
– Det är bara så typiskt för Trafikverket. De bryr sig verkligen inte om Österlenbanan. Vi befinner oss i en borglömd del av Sverige, säger hon.