– Vi har stora pensionsavgångar samtidigt som kollektivtrafiken ökar, konstaterar Linda Uddenäs från bussbolaget Nobina.
Just nu är bristen allra störst i nordvästra Skåne där bussbolaget söker förare till en rad kommuner. Samtidigt är ett 40-tal förare under utbildning såväl i Helsingborg som i Malmö.
Teori blandas med praktik där de sakta får köra bussen runt på ett asfalterat område utanför trafikskolan i Helsingborg.
– I början är det svårt att veta hur man kör en så lång buss, men sen blir det lättare och lättare, säger Bejar Bibo Haji Ali när han rattar en stor gul buss i vida svängar.
TV: Se hela inslaget om bussförarkrisen här
Läraren Jan-Erik Olsson konstaterar att förarna inte bara måste ha koll på bussens längd utan också ha ständig uppsikt i speglarna och på den omgivande trafiken.
– De måste kunna planera framåt så att de inte kör ryckigt. Hela färden ska gå mjukt så passagerarna inte trillar.
Brist i hela Sverige
Det är inte bara i Skåne som det råder brist på bussförare. I hela landet behövs 1350 förare varje år fram till och med 2018, berättar Maria Sjölin Karlsson på Transportföretagen.
Många äldre förare går i pension under de närmaste åren samtidigt som alltfler åker kollektivt. I Skåne lämnar 120 förare yrket på grund av ålder under de närmaste två åren.
– Det är en ekvation som inte går ihop, konstaterar Linda Uddenäs från Nobina.
Hon är också bekymrad över att det inte finns fler uppkörningstider för färdigutbildade förare.
– Vi kan ha en förare som kanske inte klarar uppkörningen första gången och som sen får vänta över en månad på nästa tid.
Måste kunna svenska
Det är inte heller lätt att hitta arbetssökande som är väl lämpade att bli bussförare. Under urvalsprocessen sållas många bort på grund av bristande språkkunskaper.
– Det är en säkerhetsfråga, de måste kunna svara på frågor och ringa in eventuella fel, säger Linda Uddenäs. Dessutom är hela utbildningen på svenska.
Språket är också viktigt för att förarna ska kunna hantera besvärliga passagerare, de måste ha en social kompetens helt enkelt.
– En del resenärer är ju kanske inte vänligt inställda från början, bussen kanske är försenad, säger läraren Jan-Erik Olsson. Då gäller det att kunna lugna ner stämningen.
De blivande förarna är väl medvetna om att yrket innebär täta kontakter med passagerare som inte alltid är på strålande humör.
– Man får försöka vara så trevlig som möjligt och prata med dem, säger Dardan Salijaj.
Och hans kollega i bussförarklassen, Zikrija Dizdarevic, berättar att han tidigare varit arbetsledare och därför är van vid att ha med mycket folk att göra.
– Man pratar lite grann en stund och lugnar ner dem.
Och alla är förstås ense om att bussförare alltid måste lägga ifrån sig mobilen.
– Aboslut inte prata i telefon och inte sms:a, konstaterar Bejar Bibo Haji Ali.