Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Peter Zachrison, underhållschef på Euromaint i Skåne. Foto: SVT

Sökes: Hundratals nya tågreparatörer

Uppdaterad
Publicerad

Tågen som rullar på de svenska järnvägarna behöver ständigt repareras. Men det saknas hundratals reparatörer. Därför gör nu branschen en kraftsamling för att hitta lämplig personal.

Det blir allt mer populärt att åka tåg. Det har resulterat i att det svenska järnvägsnätet byggs ut och att fler tåg börjar rulla på spåren. Därför görs nu en stor satsning på att rekrytera nya tågreparatörer. På företaget Euromaint räknar man med att över 300 reparatörer behöver rekryteras de kommande åren.

– Det är många som går i pension nu och tillsammans med att unga inte längre väljer att läsa teknik i samma utsträckning som förr kan vi konstatera att det råder en brist inom yrket, säger Peter Zachrison, underhållschef på Euromaint i Skåne.

Generationsväxling i branschen

Peter Zachrison menar att jobbet som tågreparatör är ett framtidsyrke.

– Samtidigt som det sker en generationsväxling i branschen så byter vi också till nya tåg i många regioner och bygger ut järnvägen. Därför är det här en framtidsbransch.

För regions Skånes del byggs en helt ny tågverkstad. Den verkstad som tidigare har legat i Köpenhamn flyttas till Hässleholm.

– För region Skånes del betyder det att vi behöver rekrytera ännu lite fler än vad som behövs i övriga landet, säger Peter Zachrison.

Fler tjejer till branschen

Av dem drygt 60 personer som kom till rekryteringsträffen på Arbetsförmedlingen i Malmö under måndagen var endast två kvinnor. Peter Zachrison menar på att branschen skriker efter kvinnor.

– Vi har en jättebrist på kvinnor inom den här branschen. Jag tror det beror på att tjejer inte alltid är så fokuserade på teknik och underhåll. Man har andra intressen helt enkelt.

Susanne Santesson är en av två kvinnor som tagit sig till rektryteringsträffen. Hon tror att den manliga dominansen beror på att jobbet som tågreparatör är fysiskt ansträngande.

– Laga tåg och hålla på med teknik har väl generellt alltid setts som väldigt manligt. Att man måste ha mycket muskler och vara kraftigare byggd.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer