Inger Stöjberg (V), utlänning- och integrationsminister. Foto: Venstre och TT

Danmark lanserade omstridd annons i Libanon

Publicerad

Danska regeringens omstridda flyktingannonser som ska visa Danmark som ett mindre attraktivt land för flyktingar har nu lanserats i libanesiska tidningar.

I fyra libanesiska tidningar, på sociala medier och danska flyktingförläggningar annonserar danska utlänning- och integrationsministeriet om vad som gäller om man som flykting kommer till Danmark. Det skriver danska nättidningen Altinget.

I annonsen står det bland annat: ”De sociala förmånerna för nyanlända flyktingar kommer att reduceras med upp till 50 procent”.

Annonsens 7 punkter

I annonsen ingår sju punkter, där det görs klart vilka krav som ställs på migranter och flyktingar som söker asyl i Danmark:

* Flyktingar som får temporärt uppehållstillstånd i Danmark kommer inte att kunna få sina familjemedlemmar till landet de första åren.

* Först efter fem år kan man få permanent uppehållstillstånd.

* Skärpta språkkrav till invandrare som söker permanent uppehållstillstånd i Danmark.

* Inga ansökningar om asyl kommer att bli behandlade om ansökaren inte lever upp till kraven.

* Alla avvisade ansökare kommer att snabbt  bli utvisade ur Danmark.

* Ett särskilt center för avvisade asylansökande säkrar att alla sänds hem så snabbt som möjligt.

”Resemönstren är styrda av människosmugglare”

Utgiften för annonseringen i de utländska medierna kostar omkring 252.000 danska kronor, upplyser Utlänning- och interhgrationsministeriet.

Den borgerliga regeringen har sedan den tillträdde varslat om annonskampanjen i Mellanöstern som ska visa Danmark som ett mindre attraktivt land att komma till.

– Vi vet att resemönstren i Europa är styrt av människosmugglare. Vi vet också att Danmark ligger högt på människosmugglarnas hitlista. Det vill jag ändra på för vi kan inte hänga med i den nuvarande tillströmningen, skriver utlänning- och integrationsminister Inger Stöjberg (V) på sin facebooksida.

Hon fortsätter:

”Sett i ljuset av den mycket stora tillströmningen till Europa dessa dagar så är det en extra god grund för att vi både får en uppstramning och får det kommunicerat på ett effektivt sätt”.

Omstridd kampanj

Sedan regeringen lanserade sin plan om de utländska tidningsannonserna har det varit en stor debatt. I augusti fick det danska facebook-initiativet ”Velkommen til flygtninge – Nej til Støjbergs skræmmekampagne” en artikel i The Guardian.      

Annonsen bjuder flyktingar välkomna till Danmark och i den står bland annat . ”Kära medmänniska, det finns en annan röst i Danmark – en röst som representerar fred, solidaritet och mänsklig anständighet”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

#flykt

Mer i ämnet