En av Scandlines färjor mellan Danmark och Tyskland Foto: AP/TT

Dansk-tysk tunnel allt närmare – men färjorna vill ta upp kampen

Uppdaterad
Publicerad

I Malmö pågår den här veckan ”Fehmarnbelt Days”, en årlig konferens om det dansk-tyska tunnelprojektet. Meningen är att förbindelsen ska öppna 2028. Men det är långt ifrån säkert att färjorna slutar segla då. Scandlines tror sig kunna konkurrera med tunneln.

Det enda som återstår innan bygget av den 19 kilometer långa sänktunneln startar är det tyska miljögodkännandet. Det har försenats kraftigt och förväntas komma först nästa år. Om det kommer då sätts bygget igång snabbt. Allt är klart för det.

Ifrågasatt projekt

De ekonomiska kalkylerna har flera gånger ifrågasatts. Och det finns en oro för att det kommer att bli dyrare att åka över än vad de nuvarande beräkningarna anger. Bland annat kan trafikmängderna bli lägre än man räknat med.

Scandlines är till exempel fast beslutet om att fortsätta färjedriften även om tunneln finns på plats. De genomför en plan som går ut på att de lån som togs upp när linjen köptes ska vara betalda den dag tunneln öppnas. Det ska ge dem förutsättningar att konkurrera, menar Scandlines.

– Vi tror framför allt att det finns lastbilschaufförer som vill åka med oss. De måste ändå ha sin lagstadgade paus. Och om vi både kan erbjuda mat och lägre priser så tror vi att vi kan konkurrera, säger Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef på Scandlines.

Bestämmer själv

Scandlines var tidigare statsägt, och vid tillkomsten av både Öresundsförbindelsen och Storabältförbindelsen kunde man därför ta politiska beslut om att lägga ned färjetrafiken. Den möjligheten finns inte här, menar Scandlines.

– Scandlines är numera ett privat rederi och äger hamnarna i både Rödby i Danmark och Puttgarden i Tyskland, och därmed kan vi själva bestämma om vi vill fortsätta segla på den här rutten, säger Anette Ustrup Svendsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.