Många chaufförer är kritiska, men ingen vågar prata

Uppdaterad
Publicerad

Omöjliga körscheman, försämrad kontakt med kunderna och ökad stress är några av de problem som chaufförer inom färdtjänsten drabbas av.

Den 1 oktober förra året tog Skånetrafiken över ansvaret för samordningen av färdtjänsten i Skåne. Sedan dess har klagomålen strömmat in från kunder som upplever att förtjänsten inte fungerar. Efter att Sydnytt sänt sin första del i en serie reportage där färdtjänsten granskas hörde även chaufförer av sig.

– Jag blir skickad hit och dit över hela Skåne och majoriteten av sträckorna kör jag med tom bil. Det är frustrerande för mig och dåligt för miljön, säger en chaufför som vi pratar med, men som vill vara anonym. 

Färdtjänst i Skåne

Chaufförer mår dåligt

– Vi kan inte hjälpa att turerna planeras dåligt. Det går ut över kunderna som får lida, men det drabbar även oss. Många mår så dåligt att de väljer att sluta på grund av detta, skriver en annan chaufför i ett mejl till Sydnytt.

När vi står och filmar vid Helsingborgs lasarett stannar flera färdtjänstbilar vid entrén. En chaufför i en silvrig bil hämtar upp en ung tjej.

– Jag tror inte att någon som kör färdtjänst i dag är nöjd med sitt jobb, säger mannen som vill vara anonym och fortsätter:

– Problemet är att chefen på Skånetrafiken struntar i oss på golvet.

”De har inte förstått syftet”

Lars Hellström, ansvarig på Skånetrafiken, säger att de långa resorna över hela Skåne tvärt emot vad chaufförerna hävdar, är en förbättring. 

– Då har man inte förstått syftet med förändringen som vi genomfört. Syftet är att utnyttja fordon över gränserna. Kunderna blir allt fler och reser allt längre i dag och vi måste kunna möta deras behov, säger Lars Hellström.   

– Vi har 350 fordon som kör 5000 resor varje dag. Det ställer krav på oss.

Tycker du att ni lever upp till de kraven?

– Generellt sett lever vi upp till kraven, men vi har förbättringar att göra.

Vilka förbättringar rör det sig om?

– Punkligheten är något vi måste jobba med. Dialogen med kunderna när det blir förseningar är också något som vi kan bli bättre på, säger Lars Hellström.

Är rädda för att förlora jobbet

Trots att samtliga chaufförer som vi pratat med har varit kritiska till hur arbetet fungerar, vågar ingen prata om det när kameran är på. De är rädda för att bli av med jobbet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Färdtjänst i Skåne

Mer i ämnet