– Det vi ser är att hastigheterna på vägnätet ökar och det gör antalet bilar och fordon också, säger Peter Friberg, regional samordnare för trafik på polisen i region syd.
Nykterhet och hastighet
Han nämner också ökningen i transportnäringen, antalet cyklar och att fler är ute och går längs vägarna som anledningar till att olyckorna blir fler.
Oftast är det män som dör i trafiken och i de 37 dödsolyckorna i Skåne förra året var framförallt motorcyklar och personbilar inblandade.
– Det finns många faktorer som kan spela in. Det vi jobbar med från polisens sida är nykterhet och hastighet, säger Peter Friberg.
Andra aktörer som arbetar med att göra trafiken säkrare är Trafikverket och kommunerna, som ser till trafikmiljön, olika väglösningar och hastighetsbegränsningar.
Analysen är inte klar
Dödsolyckorna inträffar ofta på grund av olika individuella faktorer som till exempel hur erfaren förare är och om man är stressad.
Polisen i region syd har inte hunnit göra någon djupare analys av varför ökningen av dödliga trafikolyckor ökar just i Skåne, tvärtemot statistiken i övrigt.
– Först och främst ska vi nu titta på siffrorna och analysera varför ökningen sker i Skåne. Framförallt ser vi en minskning i antalet dödsolyckor i landet och i övriga region syd men återigen, i Skåne sticker det ut, säger Peter Friberg.