SVT Nyheter Skåne har pratat med flera av de stora livsmedelskedjorna i Sverige och alla ser samma tendenser.
– Jag tycker det är intressant såklart, men då ska man också veta att ökningen är stor för att den ökat från väldigt låga tal, säger Claes Salomonsson på Axfood.
– Vissa butiker har lagt vegetariskt bredvid köttet och då exponeras det bättre än när det funnits på en speciell hylla. Då har ökningen varit markant, fortsätter han.
”Vegetarisk korv jämte den vanliga ”
Tobias Rydegren, presschef på Coop ser också att trenden håller i sig.
– Det är ganska tydligt att vegetariskt ökar, men man ser det på lite olika sätt. Frukt och grönt går starkt, specialprodukterna för vegetarisk mat går bra och sen är det ju stor utveckling för de färska produkterna, säger han.
Jakob Hofverberg på Hemköp tror att utbudet kommer av efterfrågan. Och han ser att antalet färska vegetariska varor har tredubblats mot för två år sedan.
– Vi har valt att lyfta fram varorna i huvudgången nu för att intresset är så stort, men vi lyfter ju även fram dem med de andra varorna. Så om man ska köpa korv så ligger det vegetarisk korv jämte den vanliga korven, säger Jakob.
Julskinkan blir mindre
Peter Åkesson driver en ICA-butik på Möllan i Malmö. Han menar att den tydliga ekotrenden håller i sig och att intresset för den vegetariska maten är stadigt ökande.
– Förr fanns det en tydligare skillnad på vad folk åt, nu har det blivit så att man helt enkelt inte behöver vara vegetarian för att äta vegetarisk flera dagar i veckan. Hållbarhet och miljö spelar in där också, att folk är mer medvetna, menar han.
Men om nu folk äter mer vegetariskt, hur ser det ut med köttkonsumtionen?
– Om vi tar ett aktuellt exempel så kan vi se att julskinkan säljer i samma omfattning, men den har minskat i storlek, kanske med 25 procent de tre, fyra senaste åren, säger Tobias Rydegren, presschef på Coop.