Det handlar om Öresundsmetron i Malmö, HH-förbindelsen i Helsingborg och Europaspåret i Landskrona. Fast bakgrunden till diskussionen är en helt annan förbindelse – tunneln mellan Danmark och Tyskland under Fehmarn Bält.
– När Fehmarn Bält är klar om åtta år kommer godsflödena att öka dramatiskt. Då behöver vi avlasta bron, säger Katrin Stjernfeldt-Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.
Grannar konkurrerar
Kollegan Torkild Strandberg (L) i Landskrona håller med om behovet av avlastning men förespråkar Europaspåret – en 19 kilometer lång tunnel, mellan Landskrona och Köpenhamn. Den skulle rymma persontåg och godståg och kombineras med vägtrafik.
– Vi kan transportera gods, men det kan man inte i Helsingborg-Helsingör. Klimateffekterna blir därmed mycket större med vår förbindelse, säger Torkild Strandberg.
Snabbare transporter
Några mil norrut, i Helsingborg, slår kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) tillbaka kritiken:
– Europaspåret är ju en lokal idé i Landskrona. Den saknar uppbackning och är en väldigt komplex och dyr förbindelse,
Helsingborgs stad vill ha egna tunnlar till grannstaden Helsingör: en för vägtrafik och en för persontåg – den så kallade HH-förbindelsen.
– Det huvudsakliga argumentet är att man kortar restiderna. En transport för näringslivet till kontinenten kommer att minska med en och en halv timme, säger Peter Danielsson.
Större arbetsmarknad
I Malmö önskar man sig en tunnelbana till Köpenhamn. Öresundsmetron skulle lyfta bort pendlartrafik och frigöra räls på bron.
– Vår arbetsmarknadsregion skulle förstoras med en miljon människor. Det motsvarar hela Stockholm och är bra för svensk BNP och för exportindustrin, säger Katrin Stjernfeldt-Jammeh.