Johan Hermansson, turistdirektör i Malmö.

Han hoppas locka fler till Malmö

Uppdaterad
Publicerad

Eurovision Song Contest kommer att ge turismekonomiska effekter på lång sikt och skapa en mer nyanserad bild av Malmö. Det hoppas i alla fall kommunens turistdirektör Johan Hermansson.

– Vi hoppas att det ska bli en fantastisk upplevelse i maj så att de som kommer hit vill återvända. Eller att de som sitter framför tv:n får upp ögonen för Malmö och tänker, dit vill vi åka, säger Johan Hermansson.

När Malmö uppmärksammats internationellt har det ofta varit i samband med skottlossningar eller uttalanden om antisemitism. Johan Hermansson räknar med att ESC kommer ge en mångfacetterad bild av staden.

Eurovision Song Contest 2013

– Med ett sånt här evenemang som får medialt intresse under lång tid så har vi en unik möjlighet att berätta hela Malmös historia. Det är vi glada för. Redan nu ser vi att intresset för Malmö är mycket större än bara enskilda händelser, säger Johan Hermansson.

Dessutom tror han att evenemanget i sig kommer öka antalet besökare till andra evenamang som hålls senare i år.

– Vår förhoppning är att vi ska visa upp Malmö stad som evenemangsstad inför framtiden. I år har vi bland annat EM i fälttävlan och med ett gott arbete i maj kan det öka intresset för det evenemanget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Eurovision Song Contest 2013

Mer i ämnet