– Det finns 230 lotsar i Sverige, det kommer att gå 10-15 lotsar i pension varje år de närmaste tio åren. Så vi har ett stort behov, även här i Skåne, säger Anders Alestam, lotsområdeschef Skåne.
Svensk handel kan påverkas
I Skåne finns stora färjehamnar i Ystad och Trelleborg. I Malmö sker bland annat bilimport och Helsingborg är Sveriges näst största containerhamn. För merparten av handelsfartyg finns en lotsplikt, det vill säga att de enligt lag inte får anlöpa en svensk hamn utan lots som visar vägen.
En brist på lotsar kan leda till förseningar och väntetider som i sin tur kan skada ekonomin.
Huggsexa om sjökaptener
För den som vill utbilda sig till styrman och sedermera bli sjökapten kan framtidens arbetsmarknad vara ljus. Det kan nämligen bli huggsexa mellan rederier, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och landorganisationer.
– Det finns två sjöbefälsskolor i dag, i Kalmar och Göteborg, som utbildar sjökaptener och det är dem som vi är ute efter. Som vi ser det kommer det inte att räcka i framtiden, säger Anders Alestam.
Ny utbildning kan behövas
Sjöfartsverket och universiteten ser nu över möjligheten att starta en lotsutbildning.
– Den blir ett påläggsår på sjökaptensutbildningen, en mer teoretisk utbildning varvat med en inriktad praktisk utbildning för att bli lots. Man har gjort så i andra länder, säger Anders Alestam.