På grund av stora pensionsavgångar i framtiden kan det bli brist på lotsar. Därför behövs en ny specialiserad lotsutbildning enligt Sjöfartsverket. Foto: Gustav Röriksson/SVT

Hård kamp om lotsar i framtiden – kan påverka handeln

Uppdaterad
Publicerad

Behovet av lotsar i Skåne är stort de närmsta åren dels pga pensionsavgångar men också att utbildningsplatserna är få. Och det här kan leda till både förseningar och längre väntetider i hamnarna.

– Det finns 230 lotsar i Sverige, det kommer att gå 10-15 lotsar i pension varje år de närmaste tio åren. Så vi har ett stort behov, även här i Skåne, säger Anders Alestam, lotsområdeschef Skåne.

Svensk handel kan påverkas

I Skåne finns stora färjehamnar i Ystad och Trelleborg. I Malmö sker bland annat bilimport och Helsingborg är Sveriges näst största containerhamn. För merparten av handelsfartyg finns en lotsplikt, det vill säga att de enligt lag inte får anlöpa en svensk hamn utan lots som visar vägen.

 En brist på lotsar kan leda till förseningar och väntetider som i sin tur kan skada ekonomin.

Huggsexa om sjökaptener

För den som vill utbilda sig till styrman och sedermera bli sjökapten kan framtidens arbetsmarknad vara ljus. Det kan nämligen bli huggsexa mellan rederier, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och landorganisationer.

– Det finns två sjöbefälsskolor i dag, i Kalmar och Göteborg, som utbildar sjökaptener och det är dem som vi är ute efter. Som vi ser det kommer det inte att räcka i framtiden, säger Anders Alestam.

Ny utbildning kan behövas

Sjöfartsverket och universiteten ser nu över möjligheten att starta en lotsutbildning.

– Den blir ett påläggsår på sjökaptensutbildningen, en mer teoretisk utbildning varvat med en inriktad praktisk utbildning för att bli lots. Man har gjort så i andra länder, säger Anders Alestam.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.