– Det har alltid varit en vacker byggnad men sen är den också strategiskt ”lätt” att bygga, den har väldigt mycket räta linjer och raka vinklar, säger hon om årets bygge, något som Lundagård var först med att skriva om.
Efter att ha byggt klart huset gjorde Sofia som hon gjort med sina tidigare pepparkakshus – publicerade på sina sociala medier. Skillnaden detta år är att det verkligen tog fart på TikTok. Klippen hon publicerat har i dagsläget flera miljoner visningar.
– Det har varit en intressant resa de senaste veckorna, säger Sofia och skrattar.
Hennes kommentarsfält har fyllts av beröm och frågor.
– Det är ju inte så många som skulle lägga 25-30 timmar på ett pepparkakshus så man blir lite fascinerad och har frågor.
Auktioneras ut
Bygget har även väckt Pufendorfinstitutets intresse och byggnaden har nu flyttats dit i några dagar.
– Institutet blev glada och jag blev bjuden på glöggmingel så det ska bli trevligt.
Men inte heller där får det stanna över julen.
– Det ska auktioneras ut på Musikhjälpen så får en lycklig auktionsvinnare ta med sig det hem.
Se husets och Sofias egna favoritdetaljer i klippet högst upp.