Pia är specialistsjuksköterska inom psykiatrin i Skåne. För lite mer än ett år sedan nekade hon en patient läkemedel, eftersom denne var påverkad.
– Patienten blev arg och lämnade i affekt. Hen kallade mig både det ena och det andra och slog i väggar och så, säger hon.
När Pia senare på kvällen sitter hemma med familjen ringer telefonen. Hon svarar.
– Då hör jag att någon på andra sidan säger ”det är hon”, precis som om personen pratar med någon annan. Så säger personen ”nu vet jag ditt telefonnummer och nu vet jag var du bor”.
Drabbade även dottern
Pia lägger på luren, men personen fortsätter ringa och skicka hotfulla sms ända in på småtimmarna. Och trakasserierna fortsätter under flera helger.
– Det var väldigt påfrestande, jag mådde inte så bra och inte min dotter heller. Jag började låsa dörren hemma, vilket jag inte hade gjort innan, och jag började se mig om bakom ryggen när jag gick ut, säger hon.
Patienten ringde även Pias dotter, eftersom hennes mobilabonnemang stod i Pias namn.
– Hon mådde ganska dåligt. Hon sov med ett basebollträ bredvid sängen, för hon var rädd att personen skulle komma dit, säger Pia.
Önskar juridiskt stöd från arbetsgivare
Arbetsgivaren anmälde patienten enligt rutin och fallet gick till rättegång. Pia önskar hon hade fått mer juridiskt stöd från arbetsgivaren, eftersom de anmälde patienten.
– Samtidigt som man mådde dåligt skulle man gå till arbetet och sköta det, hålla på med polisförhör och alla papper som kom. Och så fick man inget stöd. Det tyckte jag var något av det värsta, säger hon.
Patienten dömdes och fick besöksförbud.
Stöttas av närmaste chef
Nicklas Karlsson, säkerhetsstrateg på Region Skånes förvaltning för psykiatri och habilitering, svarar i en skriftlig kommentar:
”När en medarbetare är utsatt för hot eller våld stöttar närmaste chef med nödvändiga åtgärder. Det kan till exempel röra sig om rådgivning av regionens juristavdelning och stödjande samtal via företagshälsovården.”
Pia heter egentligen något annat.