Skånetrafiken drar in bussturer med få resenärer för att kunna behålla turtätheten i rusningstrafik. Foto: Petra Hultman

Indragna bussturer när Skånetrafikens ekonomi blöder

Publicerad

Färre avgångar och indragna bussturer på de minst populära resorna. Det blir konsekvensen av att Skånetrafiken tappar fem miljoner kronor om dagen när färre väljer att åka kollektivtrafik i coronatider.

– Undvik att resa under rusningstrafik om du måste resa, cykla eller gå till jobbet, eller jobba hemma om du kan, säger Saman Trondnevis, chef för Skånetrafikens affärsområde buss.

Med de råden hoppas Skånetrafiken undvika trängsel på länets bussar. Men för att kunna köra så många bussar som möjligt i rusningstrafik, kommer många bussturer att strykas när höstens tidtabell börjar gälla nu på söndag.

– Vi anpassar trafiken för att kunna ha mest trafik när flest reser med oss, säger Saman Trondnevis.

Halverat antal resenärer

Under våren tappade Skånetrafiken fler än hälften av sina resenärer och under sommaren har mer än var fjärde resenär försvunnit. Orsaken är förstås coronapandemin som gjort att fler jobbat hemma eller har valt andra transportsätt än buss och tåg för att undvika smitta.

För att klara den ekonomiska förlusten på fem miljoner kronor i intäkter – dagligen – drar man nu ner på de minst populära avgångarna.

– De avgångar då vi har få eller inga resenärer, reducerar vi för att kunna behålla trafik  när den behövs som mest, säger Saman Trondnevis.

Stads- och regionbussar berörs

Framförallt handlar det om tidiga morgnar eller sena kvällar, mellan rusningstider och på helger. Både stadsbussar och regionbussar runt om i Skåne berörs.

På Skånetrafiken uppmanar man nu alla resenärer att kontrollera i appen hur den egna busslinjen kommer att påverkas av förändringarna.

Här finns mer information om förändringarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.