Ingen upphandling av Skånetrafikens nya betalsätt

Uppdaterad
Publicerad

På fredagen bytte Skånetrafiken system för betalning av biljetter med mobiltelefon. Från och med nu måste man teckna avtal med den privata betaltjänsten Wywallet, som ägs av de större mobiloperatörerna tillsammans.

Men nu ifrågasätts om Skånetrafiken följde lagen, när tjänsten infördes utan offentlig upphandling.

– Vi bedömde att Wywallet var det bästa för oss just nu. Det var enda sättet att behålla vårt redan inarbetade sms-nummer. Det hade medfört stora kostnader i marknadsföring och information, säger Ulrika Mebius, press- och informationschef på Skånetrafiken.

Förr på räkningen
Den gamla modellen med att biljettköpet hamnade på telefonräkningen är borta, så alla trafikbolag har tvingats till en förändring. Västtrafik i Göteborg ansåg det vara solklart att det krävdes en offentlig upphandling.

– Det finns en marknad för den här typen av tjänster, och då är vår bedömning att vi ska upphandla enligt gällande lagstiftning, säger Maria Björner Brauer, kommunikations- och marknadschef på Västtrafik.

Många står utanför
Det finns ett problem till: alla mobiloperatörer är inte anslutna till Wywallet. Åtskilliga kunder står alltså utanför.

– De absolut flesta av våra mobiltelefonkunder finns bland de operatörer som är anslutna, säger Ulrika Mebius.

Enligt Skånetrafiken ändras situationen framåt sommaren när en ny tjänst lanseras. Då ska det bli möjligt att betala via Skånetrafikens egen app från mobiltelefoner.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer