Men nu ifrågasätts om Skånetrafiken följde lagen, när tjänsten infördes utan offentlig upphandling.
– Vi bedömde att Wywallet var det bästa för oss just nu. Det var enda sättet att behålla vårt redan inarbetade sms-nummer. Det hade medfört stora kostnader i marknadsföring och information, säger Ulrika Mebius, press- och informationschef på Skånetrafiken.
Förr på räkningen
Den gamla modellen med att biljettköpet hamnade på telefonräkningen är borta, så alla trafikbolag har tvingats till en förändring. Västtrafik i Göteborg ansåg det vara solklart att det krävdes en offentlig upphandling.
– Det finns en marknad för den här typen av tjänster, och då är vår bedömning att vi ska upphandla enligt gällande lagstiftning, säger Maria Björner Brauer, kommunikations- och marknadschef på Västtrafik.
Många står utanför
Det finns ett problem till: alla mobiloperatörer är inte anslutna till Wywallet. Åtskilliga kunder står alltså utanför.
– De absolut flesta av våra mobiltelefonkunder finns bland de operatörer som är anslutna, säger Ulrika Mebius.
Enligt Skånetrafiken ändras situationen framåt sommaren när en ny tjänst lanseras. Då ska det bli möjligt att betala via Skånetrafikens egen app från mobiltelefoner.