Problemet med överskuldsatta personer är något som Kronofogden varit medvetna om ett längre tag.
– Vi har tyvärr stor erfarenhet av att hantera människor som är i någon typ av kris. Självmordshot i olika former får vi in väldigt frekvent, i princip varje vecka, säger säkerhetsrådgivare Cristian Svensson.
”Kommenterar inte enskilda fall”
Fredrik Tjulander från Malmö är en av de personer som varit överskuldsatta. Han led samtidigt av bipolär sjukdom och när det var som värst planerade han att ta sitt eget liv utanför Kronofogdens kontor i Malmö. Fredrik är kritisk mot hur hans ärenden hanterades.
– Jag mejlade dem hur mycket som helst och förklarade min sjukdom, att den innebär ökad risk för självmord och att jag mår väldigt dåligt. Men då svarade de genom att skicka poliser hem till mig när jag var själv hemma med vår treåriga dotter, säger han.
Från Kronofogdens sida vill man inte kommentera enskilda fall men säger att man har tydliga rutiner för hur den här typen av situationer ska hanteras. Cristian Svensson berättar att personalen får särskilda utbildningar och instruktioner för hur man ska gå till väga.
– I första hand ska vi förmå personen att försöka söka hjälp själva, lyckas vi inte med det så kontaktar vi polis med ärendet och i de allra flesta fall kontaktar polisen dem omgående.
”Viktigt att vår personal får stöd direkt”
För personalen som måste hantera verkställighetsprocessen, det vill säga när Kronofogden ska driva in skulder, kan den här typen av situationer bli jobbiga.
– Det är en väldigt utsatt situation, men jag vill påstå att vi har har goda rutiner för hur vi jobbar med vår personal, säger han och fortsätter:
– Vi har ett väldigt bra incidentsystem, varje gång det sker något avvikande så ska det dokumenteras och rapporteras till chef och säkerhetsavdelning så att vi sen kan ta det vidare på lämpligt sätt.