Kvinna får rätt mot bredbandsbolag

Publicerad

Ett bredbandsföretag i Malmö sålde ett mobilt bredband till en kvinna via telefon. När hon fick varorna två månader senare ville hon ångra sitt köp – men fick då veta att ångerrätten passerat.

Nu ger Allmänna reklamationsnämnden, ARN, kvinnan rätt.

I mars ringde Malmöföretaget till kvinnan och sålde ett mobilt bredband till henne via telefonen. Därefter fick kvinnan varken bekräftelse eller någon ny kontakt. Två månader senare fick hon hem varan, men då hade ångerrätten redan gått ut.

Bredbandsföretaget hävdar å sin sida att parterna ingått ett muntlig avtal, och att ångerrättens 14 dagar började gälla vid telefonsamtalet.

Men ARN menar att företaget inte kunnat visa på att de gett kvinnan information redan i mars, och att kvinnan därmed ska kunna ångra sitt köp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.