”Allt som står kanske inte är lämpligt att man läser” Foto: TT/ARKIV

Långa kötider när ungdomar behöver söka hjälp

Uppdaterad
Publicerad

Det kan ta upp emot tre timmar att nå fram till barn- och ungdomspsykiatrins telefonmottagning ”En väg in”.

– Skrämmande att vården inte fungerar bättre, säger Johan, som först efter tre dagars försök fick svar.

Telefonlinjen ”En väg in” startades för ett par år sedan för att erbjuda en lättillgänglig väg för unga och anhöriga att nå psykiatrin. I takt med att allt fler ringt numret har dock väntetiderna ökat kraftigt.

Redan i somras berättade SVT om återkommande samtal från missnöjda föräldrar och skolpersonal som förgäves försökt nå fram till telefonlinjen. I ett mejl till regionen skriver nu pappan Johan om sina upprepade försök att få kontakt med mottagningen för att prata om sin son.

– I måndags gav jag upp efter en timmes väntan. På tisdagen väntade jag i närmare tre timmar och blev sen felkopplad och hamnade hos en sköterska på akuten som inte kunde hjälpa till.

Stor ökning av inkommande samtal

Annelie Rodenäs, chef för telefonmottagningen, är väl medveten om att många får vänta länge. I dag är elva tjänster knutna till ”En väg in”, men sjukfrånvaron har ofta varit hög.

– Inte sällan är det bara 5-6 som svarar i telefonerna, berättar hon.

Samtidigt har antalet inkommande samtal hela tiden ökat. 2015 ringde i snitt 1.100 personer varje månad, 2016 hade siffran mer än fördubblats till 2500.

Nu pågår rekryteringen av ytterligare två sjuksköterskor. Det är däremot ännu ovisst om de verkligen kommer i tjänst.

– Vi har haft problem med rekryteringen tidigare. Ett par gånger har sökanden hoppat av, säger Annelie Rodenäs.

Annelie Rodenäs är chef för telefonmottagningen. Foto: SVT

”Ingen svarar på flera timmar”

Anders Åkesson (MP), regionråd, konstaterar att ”rekryteringsläget är allmänt svårt”. Utöver telefonmottagningen satsar dock regionen på ytterligare insatser inom barn och ungdomspsykiatrin, berättar han.

– Men hur de satsningarna ser ut vet vi först i början av februari.

Pappan Johan fick på tredje försöket under onsdagen slutligen kontakt med mottagningen.

– Men regionen kan inte ha en verksamhet som inte fungerar. Nu har de en telefonlinje som ska vara en enkel väg in. Men ingen svarar på flera timmar.

Har du erfarenhet av BUP och vill dela med dig av din berättelse? Hör av dig till oss. Vi vill få kontakt med barn och ungdomar som vill prata med oss om sina erfarenheter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.