En elev som går i första klass blev fasthållen av läraren och utvisad från klassrummet flera gånger i veckan. Foto: Anders Wiklund/TT

Lärare höll fast elev flera gånger i veckan

Publicerad

En lärare på en grundskola i Malmö har hållit fast sin elev vid ett flertal tillfällen. Eleven som går i första klass blev även utvisad från klassrummet flera gånger varje dag.

Eleven blev placerad utanför klassrummet när läraren uppfattat att eleven kunde skada sig själv, miljön eller andra elever. Vissa veckor var eleven bara med på en lektion om dagen och satt resten av tiden i ett grupprum eller i korridoren.

Enligt läraren själv ska hen även ha hållit fast eleven flera gånger i veckan under tre månaders tid, tills eleven bytte klass.

Läraren motiverar händelsen med att hen har kommit fram till att det är det bästa sättet, ” Det är den metod jag använder om jag inte kan prata med dem”.

Skrämmande för elever

Personal på skolan uppgav att de inte anmält händelsen till rektorn eftersom de inte uppfattade att eleven upplevt fasthållningen som kränkande.

Skolinspektionen menar att det sätt som eleven har hållits fast på måste ha uppfattats som skrämmande både för eleven själv men även för andra elever i klassen. Myndigheten menar att lärarens oro för att andra ska komma till skada av eleven inte har varit rättvis för den händelse som både eleven och läraren har beskrivit.

Enligt Skolinspektionen får fasthållning inte användas i pedagogiskt syfte och därför har eleven kränkts. Myndigheten skriver i sitt beslut att skolan istället borde ha en särskild plan för hur de hanterar utåtagerande elever.

Brutit mot förbud i skollagen

Skolinspektionen konstaterar att Malmö kommun brutit mot förbudet i skollagen att en elev inte får utsättas för kränkande behandling av personal. Kommunen har nu till den 30 juni på sig att vidta åtgärder mot att kränkande behandling mot elever upphör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.