Foto: SVT

Juridiklärare kopierade från studentuppsats

Uppdaterad
Publicerad

Juridikläraren kopierade från Wikipedia – och från en studentuppsats – till sina egna texter.

Enligt läraren berodde tilltaget på för hög arbetsbelastning. Då lärarens videokurser skulle publiceras fattade redigeraren misstankar och hittade samma manustext på nätet, fast med andra upphovsmän.

”Det visade sig snabbt att texten fanns i identiska eller nära nog identiska kopior på internet, men med andra personer [...] som upphovsmän”, står det i universitetets rapport. Man konstaterar också att de texterna verkar vara äldre än lärarens.

Undersökte vidare

En mer omfattande undersökning gav vid handen att också andra texter som läraren publicerat i eget namn verkar vara kopior.

”Fynden föranledde en vidare undersökning av andra föreläsningar, artiklar och böcker, som i sin tur visade att det till varje undersökt objekt fanns en likalydande text som täckte delar av det material som [läraren] gjorde anspråk på att vara upphovsman till” står det i rapporten.

Tog från Wikipedia

En text kommer från Wikipedia, en annan från Europeiska kommissionens webbplats. I vissa fall var länkar från texten kvar.

I lärarens texter förekommer också textsjok från en studentuppsats och en brittisk studentblogg, en hel artikel av en norsk professor, texter ur böcker och en studentuppsats från lärarens egen arbetsplats.

Hör arbetsbelastning

Enligt läraren ska för hög arbetsbelastning ligga bakom:

– Jag är en sådan som oftast får gå in och lösa problem som dyker upp på min arbetsplats, och då får jag en väldigt hög övertid. Det varit ett ständigt problem och något som jag inte alltid kunnat styra över. Det som händer nu är att man i efterhand har lyft bort arbetsuppgifter från mig, säger läraren till tidningen.

Personalansvarsnämnden ska nu fatta beslut om vilka konsekvenser fusket ska få.

Sydsvenskan var först med att berätta om den fuskande läraren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.