Två personer omkom i olyckan i Vankiva i november 2020. Foto: Jens Christian

Lastbilschauffören fick en varning – två månader innan dödsolyckan

Uppdaterad
Publicerad

Den lastbilschaufför som körde ihjäl två personer i Vankiva i onsdags har kört rattfull förut. Då blev han av med körkortet – men bara i knappt en månad. En tid senare körde han åter lastbil på vägarna.

– Med facit i hand så skulle han ju inte ha fått börja köra igen, säger vd:n för det företag som lastbilschauffören jobbade för.

Så sent som i slutet av september fick lastbilschauffören en varning av Transportstyrelsen efter att han dömts för att ha kört rattfull i november förra året. I samband med att han körde rattfull den gången blev han av med körkortet – men knappt en månad senare fick mannen tillbaka kortet efter att Transportstyrelsen beslutat att det inte skulle dras in.

– Att han inte fick det indraget var på grund av den relativt låga promillenivån i hans blod, säger Mikael Hertzman-Ericson, utredare på Transportstyrelsen.

Promillehalten låg på 0,21. Gränsen för rattonykterhet går vid 0,20.

Hur kommer det sig att ni inte alltid drar in körkortet när en lastbilschaufför kör rattfull?

– Enligt vår praxis så tilldelas man en varning om promillehalten är på mellan 0,20 och 0,30. Om man ligger över det så blir man av med körkortet. Varningen kan man inte tilldela förrän domen har vunnit laga kraft – det är därför det dröjde innan mannen fick varningen, säger Mikael Hertzman-Ericson.

”Inte visat tendenser”

Enligt vd:n på det företag där lastbilschauffören jobbade så var mannen avstängd från sitt jobb en tid efter att han körde rattfull för drygt ett år sedan.

– Med facit i hand så skulle han ju inte fått börja köra igen – men vi hade inga indikationer på att det inte skulle fungera, säger vd:n.

– Vi hade diskussioner med den anställde – ”kommer du klara detta?” – och han skötte sig och det fanns inga tendenser på att det skulle hända igen. Detta kom som en blixt från klar himmel.

”Vi är i sorg”

Lastbilen som föraren körde hade alkolås, enligt vd:n som inte vill spekulera i hur mannen ändå kunde köra påverkad.

– Men när man sitter och kör ensam så är man inte lika påpassad som när man kör buss till exempel. Här är mycket att dra lärdom av för branschen och oss. Kan man ha kameror inne i lastbilarna för att hålla koll på förarna?

Ångrar du att ni lät honom börja köra igen?

– Det är klart att med facit i hand så gör man det, säger vd:n.

– Vi är i sorg. Våra tankar är hos familjerna till de drabbade.

En man och en kvinna i 60-årsåldern omkom i olyckan under onsdagskvällen:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.