– Vi tar inte bort några linjer, men om det exempelvis går tre tomma turer på en sträcka så tas dessa bort för att finansiera resor som brukar vara överfulla, säger Stefan Svalö (S), kollektivtrafiknämndens ordförande.
Självfinansierande beslut
Enligt kalkylen ska åtgärderna i, det så kallade, Paket 1 alltså finansieras av indragningarna. Beslutet är taget, men det klubbades utan att alliansen stöttade lösningen. De vill att effektiviseringarna som rör sju linjer ska strykas.
– Satsningarna görs främst i städerna och neddragningarna är mest på landsbygden. Det känns inte bra, säger Christer Akej (M), ledamot i nämnden.
Alliansen vill ha reklam
För att finansiera linjerna som får nya turer vill alliansen istället att man återinför affischreklam på och i bussar, det förra reklamavtalet förnyades inte år 2018. Alliansen beräknar att det kan ge intäkter som täcker kostnaderna för att behålla de bortplockade turerna.
Beslutet ska träda i kraft den 15 december i år. Den politiska majoriteten har även presenterat ett Paket 2, det innefattar en nysatsning på 36 miljoner kronor. Men det blir en fråga som kommer att tas upp efter valet, huruvida det går igenom avgörs i vinter.
– Vi är positiva till det paketet med undantag för prioriteringslistan, det är vi eftersom vi inte känner till de berörda kommunernas ståndpunkter, säger Christer Akej (M).