Foto: TT/Scanpix

Mjölkkriget avgjort – Svensk mjölk segrade

Uppdaterad
Publicerad

Segrande ur striden om havredryckens marknadsföring blev Svensk mjölk. Oatly får därmed inte använda slogans och fraser som anses nedvärdera traditionell mjölk.

Domen för de omtvistade havremjölksreklamerna kom idag.

Marknadsdomstolen beslut var en stor vinst för Svensk mjölk och därmed slopas Oatlys marknadsföring.

– Det är ett nederlag för oss och en förlust för mänskligheten, säger Catharina Henriksson, presschef på Oatly.

Bland annat förbjuds Oatly om vite på två miljoner att använda fraser som ”No milk. No soy. No badness”, ”It's like milk, but made for humans och påståenden som ”full of goodness”, ”liquid goodness”. De får inte heller använda liknande formuleringar som ger intryck av att mjölkprodukter är dåliga eller inte passande för människor.

– Domstolen visar att det inte bara handlar om reklam utan om en storindustri som räds alternativa produkter som är mer hållbara, säger Catharina Henriksson.

Oatly måste också betala ersättning för rättegångskostnader på 1 259 800 kronor till Svensk mjölk.

– Mjölkindustrin känner sig hotade och att domstolen går på mjölklobbyns linje är en katastrof, säger Catharina Henriksson.

LRF Mjölk ville enligt dem själva ta reda på om Oatlys marknadsföring var förenlig med lagen och är nöjda med beslutet.

– Det är klart att vi välkomnar att domstolen delar vår bedömning att den prövade marknadsföringen strider mot svensk lag. Svensk mjölk och svenska mjölkprodukter är nyttiga och en viktig del i en balanserad och hållbar kost, säger Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk, i ett pressmeddelande.

Partiell vinst för Oatly

Även om Svensk mjölk fick medkännande i många av sina yrkanden så får Oatly behålla ett par av sina fraser.

Bland annat: ”No milk, no soy, no craziness”, ”wherever and whenever you would find yourself drinking milk or using it in a recipe ’back in the day’, you kan use OAT Drink today” och ”When should you use it? Whenver you would use old school milk from cows...”

– Vi kommer fortsätta erbjuda alternativa produkter som har ett globalt intresse från konsumenterna, säger Christina Henriksson.

Orsaken bakom kriget

Bakgrunden är att branschorganisationen Svensk Mjölk ansåg att Oatly hade marknadsfört sina produkter på ett otillbörligt sätt.

– Vi är bekymrade över det tilltal Oatly använder på sina produkter. Vår bedömning är att det kan strida mot marknadsföringslagen, sade Maja Nordström, enhetschef på LRF mjölk, när stämningsansökan gjordes.

Det är slagorden ”No milk. No Soy. No badness” och ”It's like milk but made for humans” i Oatlys marknadsföring som ansågs nedvärderande. Den 25 september förra året så stämde man det Landskronabaserade företaget.

– Vi tycker att stämningsansökan är felaktig och vi är genuint överraskade, sa Toni Petersson, VD Oatly.

Efter stämningsansökan gjorde Oatly en ny reklamkampanj där man på ett humoristiskt sätt kommenterade Svensk mjölks anmälan. Sist i annonserna fanns också en undran över varför Svensk mjölk inte ringde innan man tog hjälp av advokater.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.