Bara i år får Kristianstad kommun skjuta till närmare 12 miljoner av det totala underskottet på 17 miljoner kronor för Kristianstad Österlen Airport, som drivs i samarbete med grannkommunerna Hässleholm, Östra Göinge och Bromölla.
– Flygplatsen har aldrig burit sig, vi har alltid fått hjälpa till med pengar. Och det är vi beredda att fortsätta med. Det är viktigt för oss och framför allt för näringslivet här att ha en direktförbindelse till Stockholm, säger kommunalrådet Pierre Månsson (L) i Kristianstad.
Ser en vikande trend för inrikesflyget
Snäppet bättre går det för den andra regionala flygplatsen i norra Skåne, den i Ängelholm.
– Rent ekonomiskt håller vi näsan precis ovanför vattnet, men vi ser ju en generellt vikande trend för hela inrikesflyget, säger Christian Ziese, vd för Ängelholm Helsingborg Airport, Sveriges enda privatägda regionalflygplats.
I både Ängelholm och Kristianstad är förhoppningarna stora på en pågående statlig utredning om att låta de problemtyngda regionala flygplatserna få större del av intäkterna från Arlanda, inrikesflygets just nu enda vinstmaskin.
”Fundera över att banta ner antalet flygplatser”
En liknande fördelningsmodell finns redan i Norge och Finland och enligt Christian Ziese blir utredningens resultat ”avgörande” för det svenska inrikesflygets framtid.
– En annan sak man borde fundera över är att banta ner antalet flygplatser. Är det till exempel befogat att ha verksamhet både här i Ängelholm och i Halmstad fyra mil bort? frågar sig Christian Ziese.