Den var den nionde december som Arriva, som kör Pågatågen, började anställa kundvärdar istället för tågvärdar. Kundvärdarna har lägre befogenheter vilket innebär att lokförarna själva måste göra den säkerhetskontroll som krävs innan tåget får lämna perrongen.
Tar längre tid
När det handlar om korta tåg kan lokföraren bara titta ut genom förarhytten och se till att allt är i sin ordning. Men när det rör sig om längre tåg eller tåg där perrongen svänger så måste lokföraren gå ut ur hytten, låsa och därefter kontrollera tåget.
– Ibland måste man gå längs perrongen. Ska man göra kontrollen ordentligt så tar det tid. Man måste se till så ingen person är klämd och att allt är i sin ordning, säger Lars-Åke Persson, lokförare och lokal SEKO-ordförande.
Tydlig ökning
Under december 2018 ökade förseningarna för pågatågen med sju procentenheter jämfört med december de två föregående åren. Och då räknas inte de mindre förseningarna på under tre minuter, förseningar som kan påverka inte bara pågatågen utan även fjärrtåg och Öresundståg.
Lokförarnas fackförbund SEKO anser att införandet av kundvärdar och ökat ansvar för lokföraren strider mot både kollektivaavtalet och MBL och detta kommer nu förhandlas på central nivå.
Kan bli kameraövervakning
Trots förseningarna vill Arriva inte backa från införandet av kundvärdar och menar att ökningen inte bara beror på införandet av de nya säkerhetsrutinerna – och att man tar situationen på allvar.
– Säkerheten kommer först, det har vi varit tydliga med att kommunicera. Om föraren inte är säker så får de ta några minuter till, säger Mattias Wrangtorp, affärsområdeschef för Pågatågen på Arriva.
På Malmö central har tågbolaget förhandla sig till ett byte av perrong med Öresundstågen som löser problemet där. På andra ställen funderar man på till exempel kameraövervakning.
– Ja, det stämmer, vi tittar på olika tekniska lösningar för att underlätta för vår personal. Kameraövervakning används till exempel i Stockholm, säger Mattias Wrangtorp.