– Det går riktigt bra, vi har haft en riktigt bra utveckling under 2017 och det har börjat ännu bättre under 2018:s första månader. Vi är nöjda, säger VD Jörgen Nilsson på Trelleborgs hamn.
Vad beror det på?
– Det är fortsatt stort behov av logistiktjänster och vi handlar mer och mer på nätet, och vi har större behov av större internationella transporter. Det är mycket att man åker till Rostock i Tyskland, det handlar mycket om kortsemestrar, säger Jörgen Nilsson.
I samband med flytten av hamnen ska 1,4 miljarder investeras. Men den nya hamnen kommer inte att generera många nya arbetstillfällen.
– Vi är på väg mot mer automatisering och IT. Vi kommer behöva anställa nytt folk, men vi kommer att ta nytta av tekniken. Jag ser oerhört positivt på detta, vi måste få till en smidig logistik för att hantera dessa volymer. Jag skulle vilja se en större järnvägstrafik och vara mer miljömässig. Hela hamnen är byggd för att satsa på miljömöjligheter, säger Jörgen Nilsson.
Miljonökning i Ystad år 2030
Två nya färjelägen ska även byggas i Ystad hamn för att förstärka kapaciteten. Där slog man också rekord förra året när 2,18 miljoner passagerare reste via Ystad till både Polen och Bornholm.
– År 2030 räknar vi med tre miljoner passagerare. Till Bornholm räknar vi även med en ökning på 25-30%, säger Björn Boström, VD på Ystad hamn.