Det svenska bageriföretaget Pågen med bas i Malmö menade att den danska företaget Biscas namn på sina skorpor var en kopia av deras eget namn.
I domslutet konstateras bland annat att uttalet av varumärket är närmast identiskt, men i helhetsbedömningen anser domstolen dock att skillnaderna mellan varumärkena, bland annat stavningen, är så pass stor att det inte finns någon risk att konsumenterna blandar samman företagen.
En bild som inte delas av Pågen själva.
– Vi menar ju att de gör intrång i och med detta och vi är väldigt rädda om vårt varumärke, säger Boel Lagerwall som är kommunikationschef på Pågen till SVT Nyheter Skåne.
Var domen väntad?
– Nej. Vi är väldigt förvånade över den här domen, bland annat för att stavningarna är väldigt lika varandra, det är bara ett K och ett C som skiljer. Vi har helt olika uppfattningar.
Processen startade redan 2015
I stämningsansökan yrkade Pågen på att Bisca skulle betala ersättning för vad man ansåg som ett utnyttjande av varumärket och sluta med försäljning och marknadsföring av produkten i Sverige på grund av varumärkesintrång.
Men detta blev alltså inte fallet efter domstolens bedömning, där namnet ansågs vara ett kännetecken för produkten snarare än ett specifikt varumärke.
Det var redan 2015 som Pågen uppmärksammade att Biscabolagen marknadsförde sina skorpor under namnet och skickade varningsbrev med uppmaning att upphöra med användandet av detta.
Vad tänker ni göra nu?
– Vi tänker givetvis bestrida detta och överklaga domen till patent- och marknadsöverdomstolen, säger Boel Lagerwall.