– Idag är precis ett år sedan kommunen gav klartecken till spårvägen. Därav denna kransnedläggning – till minne av ett synnerligen dumt beslut, säger Margareta Sjöstedt från organisationen Spårvägen skenar.
Enligt henne finns dessutom en risk att spårvägsnätet kan komma att svälla ytterligare, utöver den etapp som nu byggs mellan Lund C och det framväxande Science Village i stadens norra utkant.
– I den nya översiktsplanen har kommunen smugit in möjligheten att öppna fler linjer. Detta eftersom man vet att lundaborna skulle protestera ännu mer om man berättade om det öppet.
”Farligt trafiksystem”
Organisationens huvudsakliga kritik mot projektet handlar dock om pengarna det kostar, runt en miljard kronor, samt de ingrepp i stadsbilden spårvägsbygget leder till.
– Dessutom är det ett farligt trafiksystem. Spårvagnarna i Göteborg leder till dödsolyckor varje år eftersom vagnarna har alltför lång bromssträcka. Och i lilla Lund passar de ännu sämre, säger Margareta Sjöstedt.