Imamen Salman al-Ouda fotograferas med publik på Amiralen i Malmö. Foto: Ylva Esping

Salman al-Ouda: ”IS representerar inte muslimer”

Uppdaterad
Publicerad

Salman al-Ouda har närmast stjärnstatus som saudisk predikant och miljoner följare på sociala medier. SVT Nyheter Skåne träffade honom för en intervju på Syriska föreningens insamlingsgala i Malmö.

Salman al-Ouda prisar Sverige som han uppfattar som ett öppet land. Han har kommit hit för att delta i galan för de syriska barnen och visa sin solidaritet.

– Jag är imponerad av Sverige har lyckats undkomma många krig genom historien.

Hur ser du på situationen i Syrien?

– Situationen i Syrien är otroligt komplex. Det är en misär just nu. Ingen hade kunnat tro att det skulle få sådan omfattning och bli så många flyktingar. Det är mänsklig katastrof som sker just nu i Syrien,

Hur ska man lösa situationen i Syrien?

– Det som angår mig är de humanistiska aspekterna, hur man kan hjälpa småfolket, bönderna, kvinnorna, de föräldralösa barnen, de äldre. Hur man kan ge dessa sitt stöd och införliva hopp i dem som inte sitter på någon maktposition, som saknar medel för att klara av misären och katastrofen.

Det finns en hel del svenska ungdomar som åker till Syrien för att strida bland annat för IS, vad tänker du om det?

– Jag är emot att människor som inte medborgare i ett land ska ansluta sig eller åka över till det landet. Det har varit min ståndpunkt från början. Redan när kriget i Afghanistan inträffade. Syrien är för den syriska befolkningen. De har bäst koll på läget i Syrien. Det här gäller inte bara IS utan alla olika krigsgrupperingar som finns på fältet i Syrien. Jag är emot att man ansluter sig till dem.

”Situationen är destruktiv”

Det har förekommit att andra imamer har uppmanat uppmanat folk att åka och strida i Syrien, vad tänker du om det?

– Bland de imamer jag känner till finns det ingen som har tagit den ståndpunkten. Men det finns alltid personer i marginalen som uppmanar folk.

Är det korrekt uppfattat att du fördömer de imamer som tycker att människor ska åka och strida i Syrien?

– Om de på allvar menar det kan de själva åka dit. Men jag tar avstånd från det.

Vad innebär begreppet jihad för dig?

– Det är ett mångfacetterat begrepp. Ordet kan ha många betydelser. I grunden betyder det strävan, eller att man uppoffrar sig för någonting. Det kan innebära att man uppoffrar sig för att avlägsna orättvisor, strävar efter att implementera rättvisa och humanistiska värden. En aspekt som det har fokuserats mycket på är ingå i strid eller utföra strävan på fältet. Jag har skrivit en bok som jag vill skänka er. Det är bok mot våld. Till skillnad från bönen är jihad inte en av islams pelare. Varje muslim är ålagd att be fem gånger om dagen. Jihad åläggs inte individen utan sker på en högre nivå, på statsmäns nivå, som regeringar och makthavare tar ställning till, inte något som enskilda individer tar ställning till. Syftet med att många ungdomar åker är inte religiösa anledningar, utan emotionellt. De ser klipp och nyhetssändningar, de försöker förändra något och sträva efter en bättre värld. Imamer och lärare har till uppgift att försöka ingjuta harmoni i dessa ungdomar.

IS har våldtagit kvinnor, hållit dem som slavar. Hur ser du på det beteendet ur ett muslimskt perspektiv?

– IS utropade sig själva som ett islamiskt kalifat, men det är ett självutnämnt kalifat. På vis har man försökt tillämpa regler och tolkningar som har med den islamiska staten att göra. Konsekvensen har blivit det du precis nämnde, de här bieffekterna av att man ser sig själv som ett islamiskt kalifat. Vissa säger att IS och de som försöker rekrytera och locka människor till IS att de är en konspiration av vissa politiska åsikter. Jag har ingen koll på detta. Jag anser att den värsta destruktiva infiltreringen är okunskap. Det är det vi ser idag. Situationen är destruktiv.

”Avråder människor från att förhålla sig till extrema handlingar”

Men hur reagerar du på övergreppen som IS begår?

– Med de medel som jag besitter, twitter och sociala medier, försöker jag alltid nu ut till min publik med balanserade inlägg. Jag avråder människor från att förhålla sig till sådana här extrema handlingar. Jag avråder från att man åker dit. När man väl hamnar i dessa destruktiva miljöer så förändras ens tankar väldigt snabbt. Man påverkas och influeras av den miljö som man befinner sig i. Redan när 11:e september attackerna inträffade fördömde jag det inom loppet av några dagar, innan man ens visste vilka som tagit på sig det.

Ditt besök här har varit omstritt och du påstås ha varit en inspirationskälla för Bin Ladin. Vad tänker du om sådana påståenden?

– De som gick ut med rubriken om att jag varit inspiration eller mentor, deras bevis är att jag gick ut med ett brev där jag fördömde Bin Ladin. Hur kan detta ses som en inspiration? Även i USA har det sett som positivt att en muslimsk lärd gick ut med fördömanden. Dessa reaktioner är en konskvens av okunnighet, kanske det geografiska avståndet, att man generaliserar. I Saudiarabien bor det 25 miljoner människor, det är orättvist att tro att det är representativt. Folk i väst tror att bara får att man bär min klädsel så besitter man vissa tankar eller en viss värdegrund. Alla människor klär sig på det här sättet, miljontals människor.

– De här individerna är fördömda i dessa länder, hur kan de anses vara representativa när majoritetsbefolkningen fördömer dessa ytterligheter?

Men varifrån kommer påståendet om att du varit en inspirationskälla? 

– Det får du fråga dem som påstår det här om mig. Det finns en stor krets som drar nytta av mig. När det kommer till det här påståendet om mig som inspirationskälla till Bin Ladin, det är inte så att jag har varit tyst utan tydlig från början. Jag har fördömt dessa handlingar.

”Varje muslim är sin egen representant”

Tycker du att IS är riktiga muslimer, goda muslimer?

– Nej, IS representerar inte muslimer. För övrigt representerar ingen muslimer, även jag och andra lärda. Ingen för muslimernas talan. Varje muslim är sin egen representant. Det enda jag gör att jag är representant för en balanserad tolkning.

Det är en stor skillnad mellan Saudi och Sverige i många frågor, synen på homosexuella och kvinnors rättigheter till exempel. Finns det något av det svenska sättet att se saker och ting som du skulle vilja ta med dig och införa i Saudi?

– Visst finns det stora skillnader mellan det svenska samhället och det saudiska samhället. Men det finns också många samarbeten, ekonomiskt samarbeten och kunskapsutväxling. Det bör finnas utväxling mellan olika kulturer utan att någon part ska påtvinga den andra sin värdegrund. När det gäller homosexualitet så finns det tre saker jag vill ta upp. Människan är fri att tänka och tro som hon vill, men det får vissa konsekvenser i det nästkommande livet. Man blir belönad eller får synd för det. I koranen säger vi att gud ger människan frihet. Det finns vissa lärda som haft åsikten att konsekvensen av homosexualitet även ska ha ett världsligt straff, men det har inte starka belägg vare sig inom koranen eller sunna. Islam ger människan friheten att tänka, tro och agera som hon vill. I det nästkommande livet kommer räkenskapen. Man exkluderas inte från islam bara för att man begår en synd. Det är väldigt viktigt. Bara för att en person utför homosexuella handlingar är det inget som utesluter en person från islam. Personen är fortfarande muslim. Människans natur är att kunna avla och föröka sig.

Men betyder det att du tycker att moderna muslimer ska acceptera att somliga människor är homosexuella?

– Jag tror inte att den islamiska kulturen accepterar tanken att homosexualitet är helt ok. Det existerar inte inom ramen för den islamiska värdegrunden. Däremot anser jag att om en person är homosexuell eller utför homosexuella handlingar så ska man inte skryta om det. Profeten Mohammed säger i ett uttalande att alla blir förlåtna förutom de som skryter om sina synder. Ifall man skulle utföra en sådan handlingar är det viktigt att man går tillbaka till gud i ånger och ber om förlåtelse för sina synder. Det har inte enbart med homosexualitet att göra, utan med alla synder, även om man begår äktenskapsbrott eller otukt av något slag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.