Stefan Borg(SD) kritiseras för uttalande om Pride. Foto: Bernard Mikulic

SD-kommunalråd kritiseras för uttalande om Pride

På torsdagen blev det klart att Stefan Borg i Hörby blir Sverigedemokraternas första kommunstyrelseordförande genom tiderna. Nu kommer kritik efter hans inlägg om prideflaggan förra året, där han gjorde jämförelser med nekrofili och pedofili.

”Allt för alla, inga gränser här, i Hörby ska alla inkluderas, alla ska känna stolthet, nekrofiler, pedofiler, koprofager, tidelagare – you name it!” skrev Stefan Borg (SD) på Facebook som en kommentar till kommunens val att hissa prideflaggan förra året. Något som Skånska Dagbladet var först med att berätta.

Både RFSL och Moderaternas HBTQ-förbund Öppna Moderater är kritiska till inlägget. När SVT Nyheter Skåne söker kontakt med Stefan Borg svarar han via mejl:

”Citatet är taget ur sitt sammanhang. Det jag vände mig emot var att kommunen på sin hemsida lät förstå att på sexualitetens område finns inga gränser. Det menar inte jag och därför nämnde jag olika avarter som exempel på hur viktigt det är med gränser även på detta område.”

”Inte acceptabelt”

Fredrik Saweståhl , förbundsordförande i Öppna Moderater, reagerar mot att Moderaterna i Hörby har ingått ett valtekniskt samarbete med SD i Hörby .

– Jag har all respekt för valresultatet i kommunen, men det måste gå att bygga ett styre som inte innebär ett samarbete mellan M och SD. De är ett parti som står långt ifrån oss i hbtq-frågor. SD vill snarare gå bakåt. Och tittar man på Stefan Borgs uttalanden om pride och hbtq visar de tydligt SD:s syn på de här frågorna, och det är ju inte acceptabelt från vår sida, säger Fredrik Saweståhl.

”Representerar hela samhället”

– Om man är högt uppsatt politiker så representerar man hela samhället, avsett hudfärg och sexuell läggning. Då får man också vara försiktig med vad man säger och skriver, säger Chris Schenlaer, ordförande för RFSL Rådgivningen Skåne.

Stefan Borgs kritiserade inlägg är numera borttaget från Facebook. På SVT Nyheters fråga om vad han tycker om Pride svarar han via mejl:

”Sexualiteten är i mina ögon en privatsak. Pride är numera genompolitiserat. Om någon är utsatt för diskriminering på grund av sin sexuella läggning så måste samhället naturligtvis stå upp för den personen så länge lagens gränser inte är överskridna.”