På torsdagen presenterade Skånetrafiken och Region Skåne sin nya tågstrategi fram till 2040 som idag skickas ut på remiss till de skånska kommunerna och grannregionerna.
– Strategin visar vilken tågtrafik vi behöver för att Skåne ska fortsätta utvecklas, men strategin är inte ett löfte om garanterad trafik, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Fler sittplatser och fler spår
Dagens Pågatåg och Öresundståg ska kompletteras med ett regionalt tågsystem som ska öka antalet sittplatser på de sträckor där man tror att resandet kommer att öka mest, främst mellan Helsingborg och Köpenhamn.
Strategin lyfter även behovet av investeringar i järnvägarna i Skåne.
– För att kunna erbjuda skåningarna en bra tågtrafik behöver vi bättre kapacitet i form av fler spår. Tågstrategin utgör ett viktigt underlag i dialogen med Trafikverket och regeringen om vilka satsningar som behövs i det skånska järnvägsnätet, säger Carl Björklund, trafikstrateg på Skånetrafiken.
Skåne en tågregion
Strategin ska också ligga till grund för framtida upphandlingar av trafik och fordon, samt för prioriteringar i den regionala transportinfrastrukturplanen.
– Behovet av tågtrafik är större än vad infrastrukturen i Skåne har plats för. De åtgärder som redan finns i Trafikverkets plan är inte tillräckliga för att lösa bristerna här, säger Nicolas Cronberg, infrastrukturstrateg på Region Skåne.
– Skåne har några av Sveriges hårdast belastade sträckor och är – som en del av Öresundsregionen med sina 4 miljoner invånare – mer tågberoende än övriga storstadsområden i landet, avslutar trafikdirektör Linus Eriksson, i ett pressmeddelande på torsdagen.