– Vid väldigt kraftiga vindar över 25 sekundmeter så är rekommendationen att inte köra med dem. Det handlar bara vid ett par tillfällen per år, säger Håkan Kristiansson, affärsutvecklare, Skånetrafiken.
Onsdagens avåkningar skedde alla i närheten av Fogdarp i Hörby. Enligt Håkan Kristiansson var det hård vind i kombination med blixthalka som orsakade avåkningarna.
– Det är en erfarenhet som vi får ta till oss. Om vi ska ha bussarna på fler linjer får vi överväga andra alternativ om vi bedömer att det blir ett stort bekymmer. Då får man i så fall återgå till mindre bussar och köra tätare trafik för att klara kapacitetsproblemet.
Sänkt hastighet vid hårt väder
Dubbeldäckarna är extra vindkänsliga vilket kräver att busschaufförerna sänker hastigheten vid blåsigt väder.
– De här bussarna är känsligare än en vanlig buss, men de behöver inte betyda att det är farliga eller sämre på något sätt. De har ett större vindfång och då ska man generellt sänka hastigheten.
Betyder det här att bussarna inte är lämpliga för skånsk trafik?
– De allra flesta dagar är det här inte något problem, anledningen att vi har tagit in dem är att vanliga bussar börjar nå kapacitetstaket för hur många passagerare man får ta in.
Vad vill du säga till passagerare som är oroliga att kliva på bussen vid hårt väder?
– Det är ingen fara att åka med bussarna även om det är lite vind. Föraren anpassar hastigheten om det blir hårda vindar.