I videon hör du ”Sara”, en av patienterna som har kritiserat läkaren efter ett besök då hon skulle byta sin p-stav. Foto: SVT Arkiv

Skånsk läkare utreds av Ivo efter klagomål på gynundersökningar

Publicerad

Efter flera patientklagomål utreds en läkare på en vårdcentral i Skåne av Ivo. Majoriteten av klagomålen handlar om gynekologiska undersökningar, som enligt patienterna har orsakat smärta, obehag och i vissa fall känts som rena övergrepp. 

Produceduren var obehaglig, skrämmande och smärtsam”.  

Han fortsatte ännu mer in fastän jag skrek och grät”.

Så beskriver en patient sitt läkarbesök i ett av klagomålen som Patientnämnden har tagit emot gällande en läkare på en skånsk vårdcentral. I två av klagomålen liknas besöken hos läkaren vid övergrepp.

Remitterades vidare

SVT Nyheter har pratat med “Sara”, en av patienterna som har besökt läkaren när hon skulle byta p-stav. Läkaren tog då flera snitt i ”Saras” arm, utan att ha lokaliserat p-staven – något som Ivo har konstaterat var en brist. Läkaren lyckades aldrig byta p-staven, utan ”Sara” fick remitteras vidare.

- Efter det läkarbesöket har jag känt väldigt lite förtroende för vården. Jag har känt mig kränkt och rädd. Jag har inte velat träffa läkare så jag har behövt ha med mig min sambo, säger “Sara”.

”Satt och grät efter besöket”

Flera andra personer som SVT Nyheter pratat med som har varit på gynundersökningar hos läkaren uppger att de har känt både obehag och smärta under besöken.

– Jag hade väldigt ont och det var extremt obehagligt. Jag satt och grät efter besöket, säger en person som vill vara anonym.

I svaren på klagomålen till patienterna skriver vårdcentralen bland annat att ”Läkaren uppfattade inte det som att situationen var obehaglig” och att verksamhetschefen beklagar att patienten har fått smärtor i samband med undersökning.

SVT Nyheter har försökt nå både vårdcentralen läkaren jobbade på under tiden för klagomålen och läkarens nuvarande arbetsplats – utan resultat.

I ett mejl till SVT Nyheter skriver läkaren själv så här:

– All vårdpersonal får klagomål över deras karriär. Min chef och min handledare har diskuterat varje patientsynpunkt för att förbättra vården. Ingen på min enhet har fattat det som ett övergrepp.

Vad tänker du om att du har fått sju klagomål riktade mot dig?

– Självklart gör man sitt bästa för att förbättra det till noll. Det handlar om kommunikation och att lyssna mer till patienter, skriver läkaren.

Se berättelserna om läkarbesöken i videon ovan.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.