Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Vi ser att en del lärare tycker att det är ganska svårt, för man är rädd att ta svåra konflikter i klassrummet, säger Karin Lindqvist, utredare Skolinspektionen. Hör mer i videon. Foto: SVT och TT

Skolinspektionen: Skolor undviker diskussioner om kontroversiella ämnen

Uppdaterad
Publicerad

Skolinspektionen har undersökt 30 skolor runt om i landet och kommit fram till att hanteringen av kontroversiella frågor har brister i 70 procent av skolorna. I skolans uppdrag ligger att ge eleverna demokratisk kompetens och enligt rapporten finns det brister i detta arbete på många skolor.

– Det är vanligt att eleverna inte får lägga så mycket tid på att diskutera och samtala om frågor som är viktiga för eleverna. Om man inte får träna på att få olika perspektiv till svåra frågor i skolan så kan man fundera på var man får det istället, säger Karin Lindqvist, utredare Skolinspektionen.

Stora skillnader mellan pojkar och flickor

I granskningen syns stora skillnader mellan pojkar och flickor. Enligt lärarna skämtar pojkarna bort svåra frågor och provocerar medan flickor beskrivs som seriösa och mogna. Enligt Skolinspektionen måste skolorna bli bättre på att inkludera alla i dessa diskussioner.

– I den värld som barn och unga lever i förstärks ofta olika åsikter genom sociala medier, så att eleverna får ta del av en diskussion som de vuxna står utanför. Där är det viktigt att skolan finns med och hjälper till att vägleda att förstå det som elever tar del av i sociala medier, säger Karin Lindqvist.

Lärare rädda för konflikter

Skolinspektionen vill se fler lärarledda samtal kring svåra ämnen och nu ska granskningen följas upp för att ge skolor det stöd de behöver för att bli bättre på detta. 21 av 30 kontrollerade skolor får kritik i rapporten.

– Vi ser att en del lärare tycker att det är ganska svårt, för man är rädd att ta svåra konflikter i klassrummet och man är rädd att elever ska uttrycka sig kränkande. Sen ser vi också att många lärare upplever att de inte har tid och det innebär att elever inte får öva på att ta ställning i frågor som är viktiga för de själva, säger Karin Lindqvist.

Granskningens slutsatser

Skolverkets har granskat undervisningen i årskurs 8 och 9 på 30 skolor. Granskningen fokuserar på ämnena biologi och samhällskunskap – ämnen där kontroversiella frågor kan förekomma.

* Elever får sällan delta i lärarledda samtal om frågor som kan vara kontroversiella.

* Normbildning bidrar till att elever inte deltar i samtal.

* Könsskillnader hämmar samtal mellan elever.

* Arbetet med kontroversiella frågor ingår sällan i skolornas löpande värdegrundsarbete, annat än till exempel vid enstaka temadagar.

* Stöd och kompetensutveckling i värdegrundsarbetet är sällan prioriterat.

* I skolor med hög kvalitet präglas verksamheten av gemensamma förhållningssätt, samarbete och demokratiska arbetsformer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.