Jack Werner är journalist och föreläser bland annat om källkritik. SVT Nyheter Skåne frågade honom om fenomenet ”The blue whale” och han svarade i ett mejl så här:
”Historien som sprids är att man kan anta en utmaning, och sedan i 50 dagar få mer och mer självdestruktiva uppdrag från en hemlighetsfull ”spelledare” tills det hela kulminerar i att man uppmanas till att begå självmord. Detaljerna är väldigt vaga, det påstås ena gången att själva spelet är en app och andra gången att det är via slutna, hemlighetsfulla grupper man hittar till det.”
Jack Werner liknar oron kring ”The blue whale” vid den clownhysteri som han menar blåstes upp av medier och en orolig allmänhet förra hösten. Enligt honom riskerar fenomenet att bli större och mer mystiskt beroende på hur medier skriver om det.
Faran med mediepanik
Forskaren Elza Dunkels menar att det är ett generellt problem att många reagerar känslomässigt på det man hör eller ser.
– Dels uppstår det mediepanik varje gång det kommer ett nytt media eller en ny app. Man trodde till och med att Pokemon Go var farligt när det kom. Dels handlar det om hur vi ser på barn. Vi utgår från att de inte tänker kloka tankar och ser dem som potentiella förövare. Det är olyckligt för det synsättet riskerar att försämra kommunikationen med de unga.
Enligt Jack Werner har självmord uppmärksammats flera gånger då de på sätt och vis utspelat sig på eller kring internet. Skillnaden här, menar han, är att det påstås att någon driver på ungdomarna men att så är inte fallet.
”Det finns ett par fall där det eventuellt kan ha funnits en sådan aktör. I Ryssland har en kille hamnat i fängelse efter att han påstått att han 2013 uppfann själva leken. Men sammantaget har väldigt många fler självmordsfall slarvigt tillskrivits ”Blue Whale Challenge” än som faktiskt verkar ha haft med det att göra.”