Det pågår påtryckningar för ytterligare en förbindelse över Öresund. Politiker i Malmö och Köpenhamn talar sig varma för en tunnelbana, Öresundsmetron, som kan underlätta för pendlare att ta sig över sundet. En resa ska ta 20 minuter. Idag tar det knappt 40 minuter att resa med tåg mellan Malmö och Köpenhamns centrum.
– Med en metro kommer hela Köpenhamn att få tillgång till svensk arbetskraft, säger Tue David Bak, vd för Greater Copenhagen, som är en samarbetsorganisation för 4,4 miljoner invånare.
Ett steg närmare
I Köpenhamn har en majoritet av partierna beslutat sig för att stödja en utredning av hur en Öresundsmetro från Malmö skulle kunna anslutas direkt till Köpenhamns tunnelbanesystem. Det formella beslutet ska tas i kommunfullmäktige i Köpenhamn den 21 februari.
Förespråkarna räknar med att Öresundsmetron ska vara klar 2035. Det kräver att regeringarna i Danmark och Sverige ger klartecken för projektet som beräknas kosta 40 miljarder svenska kronor och några sådana besked har ännu inte kommit.
Bron blir en flaskhals
– Om vi ska klara den gröna omställningen och flytta fler transporter från lastbilar till tåg behövs den här förbindelsen, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Skåne.
Han säger att Öresundsbron kommer att bli en flaskhals i ett framtida trafiksystem.
– När Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland öppnar 2029 kommer trafiken att öka markant. Det finns utredningar som visar att antalet godståg som transporterar varor mellan Skandinavien och Centraleuropa kommer att kunna fördubblas eller till och med tredubblas.