• Viktigt meddelande:

    Det brinner i området mellan Bonäs, Kumbelnäs och Musisjön. Allmänheten uppmanas att hålla sig borta från brandområdet. Det är risk för fallande träd och räddningstjänsten behöver arbeta ostört. Läs mer här

Foto: SVT

”Färdtjänsten är under all kritik”

Uppdaterad
Publicerad

Vi har fått många reaktioner från er tittare på vår granskning av färdtjänsten i Skåne. Här publicerar vi utdrag ur de mail vi fått till redaktionen.

Jag tillhör de som har för många negativa erfarenheter sedan Skånetrafiken tog över serviceresorna 1/10 2012. Jag tycker det är bra att ni gjort intervjuer med personer som fått berätta om sina erfarenheter men jag skulle nu önska att ni går vidare och ställer kommunpolitikerna mot väggen och ställer frågor om vilket ansvar de hittills tagit av sina fattade beslut och hur man tänker agera framöver. Sist men inte minst hur mycket har man sparat i kronor och ören?

Lena

Jag hjälper min mor och en funktionshindrad att beställa körningar både färdtjänst och sjukresor och sen Samres tog över har det varit mycket dåligt. Har lagt luren många gånger då man pratar så dålig svenska. Har anmält många gånger om problem där Mor missat sjukgymnastik flera gånger och den funktionshindrade har inte bilar kommit och har hämtats av stressade förare som kört för fort. Politikerna ska skämmas så in i helvete som inte tagit problemen på allvar.

Claes Göran

Min far som är 92 och nästan blind har precis samma erfarenhet som i programmet. Bilar som kommer försent eller inte alls, får åka så att han är tvungen att komma en timma innan han skulle behöva och likadant vänta en timma efter han vill åka hem och resor som går kors och tvärs. Han orkar inte använda Färdtjänst och serviceresor längre. Får aldrig några besked när han ringer och undrar varför bilen är försenad och han är trots allt svag och gammal och skall inte behöva bli behandlad på detta sätt. Fullkomligt skamligt.

Jan

Jag som chaufför kan ju omöjligt ha koll på alla i hela regionen men när jag bara körde i Kristianstads kommun hade jag koll.

Alla blir glada när dom ser oss gamla chaufförer för det är en trygghet för dom.

Som chaffis kör jag till adressen letar noga efter kunden men sedan kan jag ju inte göra mer. Om detta hade varit i min kommun hade jag förmodligen vetat att man ska tex gå in och hämta på baksidan med denna kund. Men efter som jag är i Helsingborg så vet jag inte det.

Kunden kommer inte i väg och blir arg och ledsen. Kunden ringer färdtjänst och får till svar att nästa bil kan komma om en timme. Då är den dagen förstörd för kunden.

Som chaffis så kör vi kors o tvärs i hela Skåne oftast många mil tomkörning. Flyttar inom olika städer och byar.

Våra politiker som bestämmer skulle också dragit i handbromsen sedan länge men dom gömmer sig på sitt kontor.

Låt dom komma ut på studiebesök i våra bilar. Jag kan visa dom min vardag.

Många av oss mår dåligt och många slutar pga av detta.

Fredrik

Vår son Viktor 17 år har Downs syndrom och har färdtjänst till fritids och har vid ett flertal tillfällen ej blivit hämtad i tid. Som tur är har personalen på fritids hjälpt till och ringt så att Viktor sluppit bli allt för orolig men det har oftast fördröjt hans hemfärd med en timme. Förutom missade körningar har Viktor fått väldigt långa stunder i taxi och vid något tillfälle bara hunnit till fritids innan det var dags att åka igen. Problemet är stort och drabbar i princip all ungdomarna på fritids, skolorna, äldre och alla med något funktionshinder.

Ronald

Min mor har sedan flera år tillbaka färdtjänst pga fler svåra diskbråck. Numera är hon även synskadad då hon inte kan läsa eller se detaljer. I söndags beställde hon färdtjänst mellan Trelleborg och Beddinge men fick heller inte beställa den tid hon önskade utan hon fick en bil vid 12-tiden. Mor gjorde sig i ordning, ringde för att kontrollera att taxin var på väg utan dröjsmål ( den skulle komma på utsatt tid ), gick ner i porten 15 min innan utsatt tid. En granne gjorde henne sällskap för att hon skulle slippa sitta ensam. Efter 45 min dvs 12.30 hade taxin fortfarande inte kommit och då ringde mor mig och sa att hon inte kunde komma i tid till lunchen. Då ringde jag färdtjänst och undrade om de hade glömt mor men får till svar att taxin hade varit där men ingen hade synts till... Jag dementerade bestämt att så skulle vara fallet och hänvisade till både mor och hennes granne. Jag fick färdtjänsten att skicka en ny bil med detsamma och mor kunde vara med på lunchen dock en halvtimme försenad.

Eva

Kävlinge kommun är en av de kommuner som valt att inte ansluta sig till Skånetrafikens färdtjänst eftersom färdtjänsten i Kävlinge fungerar strålande med Kävlinge taxi där chaufförerna känner alla sina kunder och vet vilka personligheter de är och vilka särskilda behov de har. Jag har själv en son med autism som inte talar men chaufförerna känner honom väl och han älskar att åka med dem.

Hans

I vissa fall har min beställning tappats bort eller har bilen inte dykt upp. Eftersom jag måste vara där en viss tid har jag vid många tillfällen varit tvungen att ta vanlig taxi istället. Dyrt när man har 6000 i sjukbidrag per månad. Färdtjänsten är under all kritik!!!

Mycket tacksam att ni tar upp detta och sätter press på de som har makt att förbättra!

Katharina

Jag är själv gravt synskadad och är just nu i väntan på att få en ny ledarhund och då uppstår problemet att jag som nu är registrerad som ensamåkare. Det kan då hända att jag får vänta på en bil i 2 timmar och även om jag beställer i god tid så kan jag ej åka som jag har beräknat. Jag har förståelse med alla allergier som finns men när jag och hunden hoppar ur finns det säkert hundhår och annat som kan ställa till det för nästa resenär om denna är allergisk mot just hundar.

Det framkom ej i inslaget om hur Vellinge kommun eller Skånetrafiken är miljövänliga, då det kan komma en bil långväga ifrån från att köra exempelvis mig en kortare tur till förhållande hur långt ifrån bilen kommer (har varit ca 8 mil för att köra mig 1,5 mil), hur rimmar detta ...

Helena

Min mamma 83 år använder sig av färdtjänst och 8 av 10 ggr säger hon att de kommer försent eller så hittar de inte. Hon får ofta ringa en gång i kvarten, ibland timvis. Kan ju vara ganska enerverande för vem som...

Bokningen är inga problem. Största problemet är när hon har tider att passa eller får stå ute och frysa och hon blir ju både ledsen och arg.

Och detta har inte blivit bättre det sista året snarare tvärtom, vad som än sades på Sydnytt i kväll. Och man undrar ju varför bilar skickas kors och tvärs i Skåne, chaufförer från norra Skåne hittar ju av förklarliga skäl inte så bra i södra osv. Ska det vara så svårt? Trodde aldrig jag skulle behöva säga ” Det var bättre förr ”...

Carin

Mats Persson är en typisk politikersvammlare. 9 av 10 är nöjda, skitsnack.

Jag har arbetsresor Eslöv- Malmö tur och retur. Samåkning är vanligt och mina medresenärer håller nog med att 9 av 10 är missnöjda. Tyvärr är Mats Persson långt från verkligheten.

Anders

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Färdtjänst i Skåne

Mer i ämnet