Den internationella sjöfartsorganisationen IMO rekommenderar fartyg som har gas, kemikalier eller något radioaktivt i lasten samt de större oljetankfartygen att ta lots, även om de inte ska gå in i någon hamn utan bara passera genom sundet.
På lotsbeställningscentralen i Malmö har man märkt att allt fler fartyg nu följer den rekommendationen.
– Min uppfattning är att omkring 90 procent av de fartyg som rekommenderas att ha lots nu också har det, säger Anders Alestam, lotsområdeschef i Malmö.
Ingen lotsplikt
Det finns ingen möjlighet att tvinga fartyg som bara passerar genom sundet att ta ombord lots. Frågan om lotsplikt diskuteras regelbundet, men Öresundstraktaten från 1857 om fri passage genom sundet hindrar den typen av krav.
– Min uppfattning är att det skulle vara svårt att kräva att samtliga fartyg som passerar genom sundet har lots, säger Anders Alestam.
Att fler och fler fartyg ändå frivilligt väljer lotsningen genom sundet tror Anders Alestam beror på ökat fokus på säkerhet hos rederierna och ett aktivt informationsarbete.
Kontaktas i förväg
Fartygen på väg mot Öresund kontaktas av danska kollegor redan när de passerar Skagen. De uppmanas att välja det säkrare, men dyrare alternativet att ta om bord en lots under passagen.
– Öresund är ett trångt farvatten och dessutom väldigt trafikerat. De här fartygen kommer över oceanerna där det är hur mycket plats som helst, för dem är det väldigt trång att gå in i Östersjön.