Det gäller nio så kallade obehöriga stoppsignalspassager. Vid sju av tillfällena har det skett på den danska sidan, vid två tillfällen på den svenska. Framför allt har det handlat om tåg som förflyttat sig i låg hastighet till och från avgångsspår, alltså under tio kilometer i timmen.
– Vi ser allvarligt på det. Det är någonting som vi jobbar med helt enligt våra rutiner, processer och säkerhetsstyrning, men vi har också tagit fram ett separat åtgärdsprogram av här och nu-karaktär, säger Anders Ekman, affärschef Transdev Öresund som tog över Öresundstågen efter SJ i december.
Enligt Transdev kan stoppkörningarna bero på en rad olika orsaker.
”Den gemensamma nämnaren i dessa fall är den mänskliga faktorn. Så länge vi har tåg som körs av människor är den tyvärr omöjlig att eliminera till 100 procent. Dessbättre finns det säkerhetssystem som ska förhindra svårare tillbud/olyckor”, skriver företagets pressansvarig Stefan Johansson, till SVT Nyheter Skåne på fredagsmorgonen.
Passagerare påverkas
På moderna tåg slår ett säkerhetssystem till när en obehörig stoppsignalspassage sker och tåget stoppas tvärt. Förutom att säkerheten blir lidande när tåg kör mot rött kan det också innebära en kraftig inbromsning för passagerare och dessutom efterföljande förseningar.
När det har skett stoppsignalspassager tas föraren ur tjänst och det görs en uppföljning och kontroller. Handlar det om persontåg måste en ny förare kallas in.
– Att passera en stoppsignal är att passera en barriär. Det finns fler barriärer bortom signalen, men att åka mot en stoppsignal är att man bryta en barriär och så vill vi naturligtvis inte ha det. Så ska det inte vara.
Hör om tågen som kört mot rött ljus i klippet ovan.