Omkörningsförbudet mellan Vellinge och Helsingborg infördes i mars tidigare i år. För att förbättra flytet i trafiken, miljön och säkerheten infördes ett förbud för tunga fordon att köra om i rusningstid, klockan 6 till 9 och 16 till 18 på vardagar. Sedan dess har olycksantalet minskat drastiskt. År 2018 inträffade 49 olyckor på sträckan under perioden mars till juli, och i år är siffran nere på 25 olyckor.
– Att vi redan nu ser ett så fint resultat, är glädjande och ger en signal om att åtgärden var rätt och att vi faktiskt kan förbättra framkomligheten även utan att göra fysiska ombyggnader. Vi är medvetna om att uppföljningen görs i ett tidigt skede, men vi fortsätter att följa upp olycksstatistiken och hoppas att det positiva resultatet fortsätter framöver, säger Jack Bårström, samhällsplanerare på Trafikverket.
Större satsning
Utöver omkörningsförbudet har dispensreglerna för långsamtgående mobilkranar ändrats. De åtgärderna är de första av en större satsning från Trafikverket för att minska störningsrisken på E6 genom Skåne.
Bland annat ska Lommabanan byggas om för persontågstrafik, med förhoppningen att fler ska åka tåg i stället för att ta bilen.