Vätgas står idag för en liten del av energiproduktionen men i EU satsar både politiker och fordonstillverkare på att vätgas ska minska koldioxidutsläppen från transportsektorn. Trelleborg, med en av Sveriges största hamnar, vill satsa stort på grön vätgas som produceras med förnybar energi.
– Det pratas om vätgas i hela världen. Andelen fordon som är drivna av vätgas att öka lavinartat inom de närmsta tio åren, säger Magnus Sahlin vd på Trelleborgs energi.
Storskalig vätgasproduktion möjlig
Idag rullar cirka 750 000 fordon genom Trelleborgs hamn varje år. En siffra som spås öka till 1,5 miljoner år 2025. Trelleborg var första svenska kommun att ansluta sig till projektet Nordic Hydrogen Corridor som ska ge vätgasdriva fordon möjlighet att tanka fordon som kör mellan Köpenhamn, Oslo och Stockholm. Nästa steg kan vara en vätgasfabrik i stan.
– Vi utreder storskalig vätgasproduktion i Trelleborg just nu. Vi är i diskussioner med några av de stora internationella aktörerna och jag skulle gissa att runt år 2025 så är vi igång med nån slags vätgasproduktion. I vilken omfattning och på vilken plats vet vi inte ännu, säger Magnus Sahlin.
Hoppas på sydkustens vindar
På Trelleborgs energi hoppas man att havsbaserad vindkraft på sydkusten ska ge den förnybara energi som ska tillverka vätgasen. När det finns en överproduktion i vindkraften kan energin omvandlas till vätgas, lagras, göras om till elektricitet igen och sedan släppas ut på det skånska elnätet.
– Min vision är att vi ska ha en gigantisk havsbaserad vindkraftpark utanför Trelleborg, säger Magnus Sahlin vd på Trelleborgs Energi.