Trelleborg vill satsa på grön vätgas. Foto: SVT

Trelleborg ska minska utsläppen – trots hamn och ökad fordonstrafik

Uppdaterad
Publicerad

Trelleborg har ambitionen att bli Sveriges mest klimatsmarta stad trots hamnen och den tunga lastbilstrafiken. Staden hoppas att en av lösningarna är grön vätgas.

Vätgas står idag för en liten del av energiproduktionen men i EU satsar både politiker och fordonstillverkare på att vätgas ska minska koldioxidutsläppen från transportsektorn. Trelleborg, med en av Sveriges största hamnar, vill satsa stort på grön vätgas som produceras med förnybar energi.

– Det pratas om vätgas i hela världen. Andelen fordon som är drivna av vätgas att öka lavinartat inom de närmsta tio åren, säger Magnus Sahlin vd på Trelleborgs energi.

Storskalig vätgasproduktion möjlig

Idag rullar cirka 750 000 fordon genom Trelleborgs hamn varje år. En siffra som spås öka till 1,5 miljoner år 2025. Trelleborg var första svenska kommun att ansluta sig till projektet Nordic Hydrogen Corridor som ska ge vätgasdriva fordon möjlighet att tanka fordon som kör mellan Köpenhamn, Oslo och Stockholm. Nästa steg kan vara en vätgasfabrik i stan.

– Vi utreder storskalig vätgasproduktion i Trelleborg just nu. Vi är i diskussioner med några av de stora internationella aktörerna och jag skulle gissa att runt år 2025 så är vi igång med nån slags vätgasproduktion. I vilken omfattning och på vilken plats vet vi inte ännu, säger Magnus Sahlin.

Hoppas på sydkustens vindar

På Trelleborgs energi hoppas man att havsbaserad vindkraft på sydkusten ska ge den förnybara energi som ska tillverka vätgasen. När det finns en överproduktion i vindkraften kan energin omvandlas till vätgas, lagras, göras om till elektricitet igen och sedan släppas ut på det skånska elnätet.

– Min vision är att vi ska ha en gigantisk havsbaserad vindkraftpark utanför Trelleborg, säger Magnus Sahlin vd på Trelleborgs Energi.

Vätgas

• Väte är det vanligaste och lättaste grundämnet i universum och har den kemiska beteckningen H2.

• Vätgas kan framställas genom elektrolys av vatten – man tillför elektricitet och delar upp vattenmolekylen i syre och väte. Då blir vätgasen en energibärare med vars hjälp man kan lagra och transportera energi från till exempel solceller och vindkraftverk.

• I en bränslecell sker en omvänd kemisk reaktion mellan vätgasen och luftens syre. Resultatet blir att den lagrade energin frigörs i form av elektricitet och värme. Restprodukten vid användning av vätgas som energikälla är vatten.

Fakta om bränslecellsbilar

• En bränslecellsbil är en elbil där batterierna bytts ut mot en vätgastank och en bränslecell. Fördelen jämfört med en batteridriven elbil är den långa räckvidden och att den går snabbt att tanka. Inte minst när det gäller godstransporter anses långtradare med bränsleceller som ett bättre alternativ än batteridrivna.

• Antalet bränslecellsbilar på de svenska vägarna är försvinnande litet – det handlar om totalt ett fyrtiotal. Orsaken är att tillverkarna inte haft några att sälja förrän i år – och de har fortfarande inte levererats. Dessutom är bilarna ännu så länge dyra – omkring 700 000 kronor för den billigaste.

• En annan sak som talar mot bränslecellsbilar är att det bara finns fyra tankställen i Sverige: Göteborg, Mariestad, Stockholm och Sandviken. Länder som Tyskland, Danmark och Norge har nått betydligt längre. Planen är att upprätta en korridor längs de större vägarna så att det ska gå att köra bränslecellsfordon mellan åtminstone delar av Europa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.