Vätgas står idag för en liten del av energiproduktionen men i EU satsar både politiker och fordonstillverkare på att vätgas ska minska koldioxidutsläppen från transportsektorn.
Trelleborg med sin stora hamn och färjetrafik från kontinenten ligger stategiskt till när det gäller att förse den tunga trafiken från Europa med vätgas. Nästa år planerar Trelleborg att öppna en vätgasmack med egenproducerad grön vätgas.
Men det är bara början.
– Vi håller just nu på att bygga tre fastigheter som ska bli självförsörjande vätgashus, berättar Magnus Sahlin, vd på Trelleborgs Energi.
Grön konstgödsel
Nästa steg är storskalig vätgasproduktion.
– Det kan till exempel handla om att producera ammoniak som kan bli grön konstgödsel. Den ammoniak som används för att producera konstgödsel idag, består till 70 procent av fossila bränslen, säger Magnus Sahlin.
Tanken är också att till exempel kunna erbjuda grön vätgas till de industrier i nordvästra Skåne som idag tillverkar egen vätgas av naturgas som ger fossila utsläpp.
Överskott kan bli vätgas
Men om Trelleborgs ambitioner ska bli verklighet krävs mycket mer grön el än som finns tillgänglig idag. Enligt Magnus Sahlin är det havsbaserad vindkraft som gäller på kort sikt.
– Det fina med vätgas är att du kan tillverka vätgas när det blåser mycket och du inte behöver all el. Istället för att släppa ut elen på elnätet, tar du tillvara på överskottet och gör vätgas som du sen kan använda som drivmedel eller göra om till el igen när det inte blåser, säger Magnus Sahlin.