Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
E22 kommer att få sex filer genom delar av Lund efter ombyggnaden. Bygget planeras starta under nästa år och väntas stå klart 2025. Foto: Bernard Mikulic/SVT

Trots krav på minskade utsläpp – E22 får sex körfält genom Lund

Uppdaterad
Publicerad

Utsläppen av växthusgaser från biltrafiken måste minska för att Sverige ska nå klimatmålen. Trots det ska motorvägen genom Lund breddas och bli sexfilig, något som sannolikt kommer göra att ännu fler väljer bilen.

Köer och trängsel under rusningstrafik gör att Trafikverket anser att det nödvändigt att bredda E22 genom delar av Lund.

– Vi har problem med framkomligheten och trafiksäkerhet på sträckan som behöver åtgärdas, säger Katja Phelan, projektledare för ombyggnaden av E22 genom Lund.

Anslutningen från 108 vid trafikplats Lunds södra byggs om och sträckan fram till trafikplats Råby får ett till körfält i vardera riktning. Dessutom blir sträckan mellan trafikplats Gastelyckan och Lunds norra avfart också sexfilig.

Kritik mot breddningen

Men kritiken mot att bredda motorvägen är hård, framför allt av miljöskäl. Trafiken står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och forskning visar att bättre vägar lockar fler att ta bilen.

– Det kallas inducerad trafik, säger Tommy Persson, miljöstrateg på Länsstyrelsen i Skåne. Gör du bättre trafiklösningar, stimulerar det fler att välja bilen. Det finns flera exempel från andra delar av världen på det.

På Trafikverket är man medveten om att trafiken på E22 kommer att öka.

– Områdena Pålsjö och Brunnshög byggs ut mycket vilket kommer att öka trafikmängden. Det är problem med trafiksäkerheten på den sträckan redan i dag, säger Katja Phelan.

Andra alternativ

Motståndarna till breddningen av motorvägen menar att andra alternativ, som sänkt hastighet eller omkörningsförbud av tunga fordon i rusningstrafik, borde testas i stället för ombyggnad.

– Man har tittat på olika alternativ som sänkt hastighet eller dynamiska hastigheter, men det skulle inte lösa de problem som finns, säger Katja Phelan.

Enligt Sveriges klimatmål ska utsläppen av växthusgaser minska med 70 procent till 2030.

Hur går det klimatmålet ihop med att bygga ut motorvägar?

Trafikverket gör många andra saker för att minska klimatpåverkan, säger Katja Phelan och nämner bland annat utbyggnaden till fyra spår på järnvägen mellan Malmö och Lund, utveckling av elvägar och nya kollektivtrafiklösningar.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Klimatförändringar i Skåne

Mer i ämnet