Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fordonen kopplar på skenan i vägen med en så kallad avtagare som kopplas på under bilen. Foto: Otto Johansson/SVT

Elvägssatsning i Lund förlängs – nya fordon testas

Uppdaterad
Publicerad

I två år har flera aktörer samverkat för att utreda om elvägar där fordonen laddar under färden kan vara lösningen på hur den svenska fordonsflottan ska elektrifieras. Nu har pilotprojektet i Lund fått två års ytterligare finansiering från Trafikverket.

Hittills har fokus främst legat på bussar men på senaste tiden har lättare lastbilar och personbilar börjat testas på sträckan längs Getingevägen i Lund.

– Elvägar kan vara en viktig del för att bli av med fossila bränslen, för tung trafik till att börja med men förmodligen också för många andra fordon, säger Per Löfberg som är projektledare för Region Skånes bolag Innovation Skåne.

Enkelt förklarat går konceptet ut på att fordonet har en ställning under sig som fälls ner när den kör över den del av vägen där det finns en skena som ger ström.

Besök från när och fjärran

Delar av projektets syfte har gått förlorat till följd av pandemin – studiebesöken. Men de senaste veckorna har delegationer från när och fjärran besökt den lilla biten väg i Lund.

– Det rasar in förfrågningar. Vi har haft folk från Frankrike, Italien, Sydafrika, Ghana, Ukraina, Armenien, Georgien och Azerbaijan, säger Per Löfberg och tilllägger att fler besök är inplanerade.

Elnätet behöver byggas ut

Pilotprojekt med olika elvägstekniker görs för tillfället runt om i landet och på E20 mellan Örebro och Hallsberg ska Trafikverket bygga 20 till 30 kilometer elväg som planeras öppna runt årskiftet mellan 2025 och 2026.

– Det finns en plan och förhoppning på att bygga uppemot 2 500 kilometer elväg i Sverige, säger Per Löfberg.

Har vi elförsörjning nog för att bygga ut den här infrastrukturen i Sverige?

– Sverige kommer behöva bygga ut sin elproduktion om allt ska vara elektriskt. Men det är inte så att alla kommer att kunna börja köra på det här med en gång utan det kommer att vara en gradvis utveckling.

För de kommande två åren har projektet i Lund fått finansiering på 27 miljoner kronor från Trafikverket, efter att ha fått 86 miljoner för de tidigare åren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.